فولیکولیت چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

فولیکولیت چیست ؟

ویروس ها و باکتری ها می توانند به فولیکول های مو آسیب رسانده و موجب عفونت پوستی شوند که این عفونت فولیکولیت نامیده می شود. همچنین عواملی همچون تعریق بیش از حد و رعایت نکردن بهداشت فردی نیز می تواند خطر ابتلا به این عفونت پوستی را افزایش داده و سلامت مو را تهدید کند.

فولیکولیت چیستفولیکولیت معمولا در مردان و به دلیل اصلاح و تراشیدن موها ظاهر می شود. هنگامی که این عارضه در سر مشاهده می شود، می تواند باعث به وجود آمدن عفونت های شدید و طاسی مو شود که درمان آنها بسیار دشوار است.

درصد بالایی از افرادی که برای کاشت مو مراجعه می کنند. دلیل ریزش موی آن ها ژنتیکی نبوده و این ریزش به دلیل ابتلا به برخی از بیماری ها که موجب ریزش مو می شوند، به وجود آمده است.

طاسی مو عارضه ای بسیار فراگیر و مشکل ساز بوده که از جهت های مختلفی افراد را آزار می دهد. مشکلات ناشی از طاسی مو می تواند ظاهری و جسمی و یا حتی روحی باشند زیرا از دست دادن مو ها می تواند چهره ی فرد را شدیدا تغییر داده و اعتماد به نفس فرد را به قدری کاهش دهد که منجر به افسردگی شود؛ بنابراین افرادی که به این عارضه دچار می شوند راه های مختلفی را برای درمان آن امتحان می کنند تا اعتماد به نفس از دست رفته ی خود را بازگردانند.

در این بین مراجعه به یک تیم پزشکی ماهر و با تجربه می تواند تاثیر زیادی را بر نتیجه داشته و به رفع طاسی موی شما کم کند.

فولیکولیت چیستچگونه بفهمیم که دچار فولیکولیت شده ایم؟

همانطور که گفتیم فولیکولیت یک عفونت پوستی بوده که منجر به التهاب و احساس سوزش در فولیکول های مو می شود. این عارضه خود را به شکل حساسیت پوستی نشان داده و می تواند در گردن، بازوها، پاها، کمر و باسن نیز ایجاد شود.

عواملی مانند تعریق بیش از حد، استفاده از لباس زیر نامناسب و استفاده از برخی کرم ها نیز می توانند به فولیکول ها آسیب رسانده و فولیکولیت را به دنبال داشته باشند بنابراین در برخی موارد این بیماری در زیر بغل و کشاله ی ران نیز مشاهده شود.

این عفونت معمولا توسط باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها به وجود می آید؛ اما در اکثر مواقع دلیل اصلی بروز این عفونت باکتری استافیلوکوکی بوده که به طور طبیعی بر روی پوست یافت می شود و درصد بالایی از افراد ناقل آن هستند. این باکتری یکی از موفق ترین باکتری های بیماری زا بوده که به شکل فلور در آمده و بر روی پوست زندگی می کند.

افرادی که دارای بیماری هایی همچون دیابت، درماتیت، لوسمی و HIV هستند در برابر این بیماری آسیب پذیر تر بوده و همچنین در بین آقایانی که موهای خود را می تراشند و یا از وان برای استحمام استفاده می کنند نیز امری شایع است.

یکی از سوالاتی که معمولا در رابطه با این بیماری پرسیده می شود این است که عوارض ناشی از فولیکولیت چیست؟ در پاسخ باید گفت از شایع ترین عوارض آن می توان به برجستگی های قرمز و جوش های سفید اشاره کرد. همچنین سوزش و خارش نیز از دیگر عوارض ناشی از این بیماری است.

اما در برخی از مواقع تاول هایی بر روی بدن مبتلایان مشاهده می شود که در اطراف آن چرک جمع شده است و همین موضوع موجب ریزش موهای آلوده می شود

نحوه ی درمان

یکی از بیشترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که چگونه باید این بیماری را درمان کنیم؟ درمان این بیماری به خود شخص و همچنین درجه و میزان عفونت آن بستگی دارد.

در صورتی که ناحیه ی درگیر بیماری کوچک بوده و آن شخص قبلا دچار فولیکولیت نشده باشد، درمان این بیماری پوستی می تواند به راحتی و با استفاده از یک ضد عفونی کننده مانند کلرهگزیدین یا آنتی بیوتیک موضعی مانند موپیروسین یا کلیندامایسین انجام شود. به خصوص در مواقعی که این عفونت به دلیل استفاده از لباس نامناسب و تعریق زیاد به وجود آمده باشد.

یکی دیگر از سوالات این است که آیا فولیکولیت مسری است؟ بله در بسیاری از موارد می تواند یک بیماری مسری باشد به طور مثال از آن جایی که این باکتری ها می توانند در مناطق گرم و مرطوب رشد کنند، در صورتی که مراقبت های لازم انجام نشده و آب به خوبی تصفیه نشده باشد این بیماری می تواند به وسیله ی وان، سونا و دوش آب به سایر افراد منتقل شود؛ اما خوشبختانه این بیماری فقط عفونتی خفیف به وجود آورده و به سادگی می توان آن را درمان کرد.

اما در صورتی که فولیکولیت شدید باشد، عفونت شدیدی را به همراه داشته و ناحیه ی بزرگی از بدن را در بر می گیرد. در این صورت شما باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام کنید. پزشک متخصص می تواند مناسب ترین روش درمان را به شما پیشنهاد داده و از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

در صورتی که از پیشرفت فولیکولیت جلوگیری نکنیم، این بیماری پوستی روز به روز شدیدتر شده و عوارض شدید تری را به دنبال خواهد داشت تا جایی که ممکن است برای درمان این عارضه، به آنتی بیوتیک های سیستمیک نیاز داشته باشیم؛ بنابراین مراجعه به موقع به یک پزشک و درمان به موقع بیماری می تواند مهم ترین نکته برای درمان آن باشد.

چگونه فولیکولیت را از بین ببریم؟

زمانی که فولیکولیت در پوست سر ایجاد می شود، باعث از بین رفتن فولیکول های مو شده و می تواند منجر به طاسی مو شود. همچنین این عارضه می تواند به ریش و سایر مناطق بدن نیز آسیب برساند. اگر چه فولیکولیت یک بیماری جدی نیست و با درمان آنتی بیوتیکی فقط در چند روز درمان می شود، اما می تواند با ایجاد خارش، زخم و تغییرات ظاهری، کیفیت زندگی مبتلایان را کاهش داده و از نظر عاطفی آنها را تحت فشار قرار دهد.

اگر عفونت در ریش به وجود آید می توان از کرم های اصلاح و همچنین یک لوسیون ضد عفونی کننده بعد از تراشیدن استفاده کرد همچنین در برخی مواقع پزشکان توصیه می کنند که از محصولاتی همچون کرم ها، شامپوها و آنتی بیوتیک های موضعی استفاده کنید که بسیار موثر بوده و به درمان این عارضه کمک می کنند

آیا می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد؟

همانطور که گفتیم عوامل زیادی همچون تعریق زیاد، استفاده از لباس های نامناسب و همچنین استفاده از داروهایی مانند استروئید ها و برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند موجب HIV و همچنین بیماری هایی پوستی مانند فولیکولیت و آکنه شوند. همچنین افرادی که پوست خیلی چرب یا خیلی خشک دارند نیز مستعد ابتلا به این بیماری پوستی هستند.

با رعایت نکاتی مانند نپوشیدن لباس تنگ و نامناسب، استفاده از کرم های نرم کننده قبل از تراشیدن و کرم های ضدعفونی کننده بعد از تراشیدن، استفاده از آب تمیز و تصفیه شده برای استحمام، استفاده از مدل موی مناسب و مهم تر از همه، رعایت بهداشت شخصی می توان به راحتی از این بیماری پیشگیری کرد.

سخن آخر

همانطور که گفته شد با رعایت نکات بهداشتی می توان به راحتی از این بیماری پوستی جلوگیری کرد؛ اما در صورتی که به این بیماری مبتلا شدید نگران نباشید با مراجعه ی به موقع به یک پزشک می توان در چند روز این بیماری را درمان کرد.