علت خارش ریش صورت مردان و راه درمان آن

خارش ریش مردان را می توان یکی از معضلاتی دانست که در اثر عوامل مختلفی ممکن است ایجاد شود. در واقع این عارضه می تواند بنا به دلایل مختلفی بروز کند و به ایجاد مشکلات پوستی در مردان بیانجامد. خارش ریش مردان می تواند امری بسیار ناخوشایند باشد که به بروز ناراحتی در این افراد منجر می شود.

علت خارش ریش صورت مرداندر واقع امروزه با پیشرفت علم پزشکی درمان های متفاوتی برای خارش ریش مردان در نظر گرفته می شود که می تواند در کمترین زمان ممکن بیشترین نتیجه را در بر داشته باشد. این مشکل ممکن است در مراحل مختلفی برای مردان قابل مشاهده باشد.

این خارش ها با توجه به خفیف و شدید بودن آنها به درمان های متفاوتی نیاز دارند یا در برخی از موارد ممکن است که علت خاصی برای خارش ریش مردان مشخص نشود و این عرضه به مرور زمان و در کمترین زمان ممکن به خودی خود محو شود.

برای اینکه بتوانید به علت این خارش ها پی ببرید در ابتدا باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید که در این زمینه دارای اطلاعات کافی است و می تواند با انجام آزمایشات مختلف به شما در رفع این مشکل کمک کند. با این حال برای اینکه با علل خارش ریش مردان بیشتر آشنا شوید و درمان های مناسب را برای رفع این مشکل انجام دهید نیاز است که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

علت خارش ریش صورت مردانعلل خارش ریش در مردان چیست؟

همانطور که می دانیم خارش ریش در مردان می تواند دلیلی متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل برای اینکه بتوانید درمان های مناسب را شروع کنید باید در ابتدا به علت های خارش در این نواحی پی ببرید.

با مراجعه به پزشک می توانید تا حدود زیادی با این دلایل آگاه شوید. در ادامه این مقاله شما را با دلایل خارش ریش مردان آشنا می کنیم.

1.   وجود باکتری و میکروب ها می تواند از جمله عواملی باشد که منجر به خارش ریش در مردان گردد.
  2.   بیماری های پوستی مانند اگزما، تاول های پوستی، دمل های چرکی در این نواحی و بیماری هایی از این دست که پایه قارچی دارند یکی دیگر از دلایل خارش ریش مردان عنوان می شود.
  3.   رشد موهای صورت بعد از شیو کردن می تواند به تحریک فولیکول های موی ریش منجر شود و خارش در این نواحی را ایجاد کند.
  4.   خشکی پوست یکی از شایع ترین دلایل ایجاد خارش در صورت مردان می تواند عنوان شود. دلایل مختلفی می تواند به خشکی پوست صورت مردان بیانجامد که در ابتدا باید این دلایل را بررسی کنید.
  5.   مشکلات ژنتیکی را نیز می توان عامل دیگری در خارش ریش مردان دانست.
  6.   فولیکولیت یا التهاب فولیکول مو عاملی شایع در ایجاد خارش ریش مردان است.

آیا خارش ریش مردان می تواند خطرناک باشد؟

با توجه به دلایلی که برای خارش ریش مردان عنوان شد می توان گفت که در برخی از مواقع این عارضه می تواند مشکلات پوستی خطرناکی را برای مردان به وجود آورد.

در واقع در صورتی که علت خارش ریش مردان دارای ریشه های بیماری پوستی باشد می تواند به پخش شدن سطح میکروب ها و باکتری ها در پوست بیانجامد و از این طریق با خارش، به نواحی دیگر پوست صورت انتقال بیابد.

برای این منظور تا حد ممکن باید درمان های مناسب را در اسرع وقت به کار برد تا این عارضه گسترش پیدا نکند و مردان را با مشکلات پوستی وخیم تری درگیر نکند. در حالت کلی خارش ریش می تواند به پوسته پوسته شدن پوست این نواحی بیانجامد و ظاهری زشت را در این افراد ایجاد کند.

در برخی از مواقع نیز در صورت درمان نکردن به موقع این مشکل ممکن است پوست صورت در اثر خارش های مدام خراشیده شود و از این طریق لک و علامت آن برای همیشه بر روی پوست باقی بماند. به همین دلیل درمان خارش مو باید سریع تر انجام شود.

درمان های مناسب برای رفع خارش ریش مردان

بعد از اینکه به علل خارش ریش مردان پی بردید زمان آن رسیده است که درمان هایی متناسب با علل ایجاد شده برای شما توسط پزشکی متخصص در این زمینه تجویز شود. در واقع تمیز کردن ریش و نواحی صورت می تواند تا حدود زیادی از این عارضه جلوگیری کند. در زیر به نمونه ای از این درمان ها اشاره می کنیم.

1. در ابتدا صورت خود را تمیز نگه دارید. رعایت بهداشت و پاکیزگی صورت می تواند تا حدود زیادی از ایجاد میکروب ها و گرد و غبار در داخل ریش ها جلوگیری کند. از آنجایی که در ریش مردان رشد موهای ضخیم را شاهد هستیم این امر باید به دقت انجام شود.
  2. در واقع با توجه به نوع پوستی که در صورت مردان وجود دارد می توان گفت که این شستشو می تواند یا از طریق آب و صابون و ژل های شستشوی صورت به راحتی انجام گیرد. باید به صورت روزانه و در چند نوبت به شستشوی صورت خود با استفاده از آب گرم و مواد شستشوی مناسب پوست خود بپردازید.
  3. حمام کردن به صورت روزانه را می توان یکی دیگر از روش هایی دانست که می توان با انجام آن از خارش ریش مردان جلوگیری کرد.
  4. تغذیه ریش با استفاده از انواع نرم کننده ها و مواد مغذی می تواند یکی از روش های مناسب برای حفظ رطوبت و آبرسانی پوست صورت باشد. در بسیاری از مواقع پوست صورت مردان در اثر قرار گرفتن در شرایط مختلف ممکن است دچار خشکی شود. در این صورت لوسیون های نرم کننده یا روغن آرگان و جوجوبا می تواند به رفع این مشکل کمک کند.
  5. مواد شیمیایی که در برخی از لوسیون ها یا افتر شیو ها وجود دارد می تواند منجر به خارش ریش شود. سعی کنید از انواع ارگانیک محصولات بهداشتی برای این منظور استفاده کنید.
  6. در برخی از مواقع ممکن است تراشیدن ریش قبل از رشد فولیکول های ریش انجام شود. این عامل می تواند خارش ریش مردان را ایجاد کند. به همین دلیل تراشیدن ریش را به بعد از رشد موهای ریش موکول کنید.
  7. داروهای درمانی که برای خارش ریش مردان مورد استفاده قرار می گیرد در بسیاری از مواقع به دلایل بیماری های پوستی در صورت مردان تجویز می شود. در صورتی که خارش ریش مردان به دلایل بیماری های پوستی ایجاد شود پزشک ممکن است داروهای زیر را برای مردان تجویز کند.

درمان های دارویی برای از بین بردن خارش ریش مردان چیست؟

درمان های دارویی در صورتی که علت های خارش ریش عوامل پوستی داشته باشد تجویز می شوند. با این حال برخی از دلایل خارش ممکن است به دلیل شیوع یک بیماری خاص در بدن افراد باشد. به همین دلیل داروهای مختلفی ممکن است به مردان داده شود تا این عارضه درمان شود.

1. پماد و کرم حاوی اسید لاکتیک و اوره می تواند در پوست های خشک خارش ریش مردان را از بین ببرد.
  2. موپیروسین برای درمان باکتری ها و عفونت های موجود در سطح ریش استفاده می شود.
  3. کرم های ضد قارچ برای جلوگیری از ایجاد قارچ در این نواحی بسیار مثمر ثمر واقع می شود.
  4. در صورت غیر عفونی بودن علت خارش ریش مردان، از کرم کورتیکواستروئید برای این منظور استفاده می شود. همچنین می توان در چنین شرایطی از هیدروکورتیزون، کلوبتازول یا دسونید برای درمان اگزمای سبورئیک استفاده کرد.
  5. در صورتی که اگزمای پوستی شما از نوع قارچی باشد ممکن است کتوکونازول برای این منظور تجویز شود.
  6. مصرف گلیکولیک اسید نیز برای درمان خارش ریش موثر واقع می شود.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۷۰۰۵ تماس بگیرید.