بهترین راه درمان ریزش مو حاصل از تیروئید

چه ارتباطی بین تیروئید و موهای شما وجود دارد؟

شرایط تیروئید در صورت شدید بودن و بدون انجام درمان می تواند باعث ریزش مو شود. مو در ریشه و در قسمت پایین فولیکول مو روی پوست سر شما شروع به رشد می کند.

رگ های خونی پوست سر شما از ریشه تغذیه می کنند ، سلول های بیشتری ایجاد می کنند و باعث رشد موهای شما می شوند. مو برای مدتی رشد می کند اما با شروع هر چرخه رشد مجدد ، موهاتان از بین می رود.

بهترین راه درمان ریزش مو حاصل از تیروئیدهنگامی که تولید هورمون مختل شود ، بر سایر فرآیندهای بدن شامل رشد مو در ریشه تأثیر می گذارد. مو از بین می رود و ممکن است با رشد دوباره جایگزین نشود و در نتیجه باعث نازک شدن پوست سر و نواحی دیگر مانند ابروهای شما شود.

آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است که اغلب همراه با بیماری تیروئید دیده می شود. باعث ایجاد قسمت های خالی از مو در سر می شود.

اگرچه با گذشت زمان ، این وضعیت ممکن است طاسی ایجاد کند. سایر بیماری های خود ایمنی ممکن است به ریزش مو منجر شود و غالباً با مشکلات تیروئید در ارتباط است شامل سندرم تخمدان پلی کیستیک و لوپوس اریتماتوز است.

بهترین راه درمان ریزش مو حاصل از تیروئیدعلائم ریزش موی تیروئید

ریزش مو ممکن است به آرامی با کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید ایجاد شود. اما متوجه تکه های خالی از مو یا طاس نمی شوید. درعوض ، ممکن است موهای شما نازک تر به نظر برسد. شما هر روز بین 50 تا  100 تار مو از سرتان از دست می دهید.

اگر رشد طبیعی مو قطع شود ، موها دوباره رشد نمی کنند. خبر خوب این است که ریزش مو ناشی از شرایط تیروئید معمولاً موقتی است.

درمان

در بعضی از شرایط تیروئید به طور کلی منجر به نازک شدن مو نمی شود. در نتیجه ، ممکن است پزشک برای کنترل شرایط با دارو موهای شما را ضخیم تر کند. نتایج به احتمال زیاد فوری نخواهد بود زیرا موها کمی طول می کشد تا رشد کنند.

داروهای احتمالی شامل موارد زیر است:

1. لووتیروکسین (کم کاری تیروئید)
  2. ( Propylthiouracil) و (methimazole)( پرکاری تیروئید)
  3. بتا بلاکرها (پرکاری تیروئید)

پزشک شما در هنگام استفاده از دارو ، سطح تیروئید شما را تحت نظر دارد. در بعضی موارد ممکن است عمل جراحی ضروری باشد. با درمان ممکن است رشد مو در طی چند ماه قابل توجه باشد.

توجه داشته باشید که رشد موهای جدید ممکن است از نظر رنگ یا بافت متفاوت از موهای اصلی شما باشد.

درمان های طبیعی و داروهای خانگی

در کنار داروهای درمانی ، داروهای خانگی مختلفی وجود دارد که ممکن است سعی کنید ریزش مو را کند کنید.

تقویت آهن

میزان فریتین با فروشگاه های آهن شما در ارتباط است. فریتین کم ممکن است به ریزش مو کمک کند. محققان می گویند که مشکلات تیروئید می تواند بر سطح فریتین بدن تأثیر بگذارد.

کمبودهای تغذیه ای را درمان کنید

کمبودهای تغذیه ای حتی بدون شرایط تیروئید می توانند باعث ریزش مو شوند. به طور خاص ، محققان توضیح می دهند که موارد زیر می تواند در حفظ مو و ریزش مو نقش داشته باشد:

1. ویتامین هایB-7 (بیوتین) و کمپلکس B
  2. فلز روی
  3. مس
  4. آهن
  5. ویتامین های C ، E و A
  6. کوآنزیم Q10

توجه داشته باشید که مصرف مکمل بیش از حد ممکن است منجر به ریزش مو شود.

رژیم غذایی عالی ای داشته باشید

خوردن رژیم غذایی از غذاهای کامل برای سلامتی شما مهم است. اگر غذاهای سرشار از کلسیم مصرف می کنید و به دلیل کم کاری تیروئید تحت درمان قرار می گیرید ، حداقل چهار ساعت بعد از لووتیروکسین زمان خود را برای خوردن غذای کامل تنظیم کنید.

غذاهای فرآوری شده مانند قند ، گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده ممکن است یک واکنش التهابی در فرد ایجاد کنند. کافئین و الکل نیز هم در این مورد باعث التهاب می شوند. التهاب ممکن است علائم تیروئید شما ، از جمله ریزش مو را بدتر کند.

اضافه کردن مواد غذایی ضد التهابی

زنجبیل و زردچوبه غذاهای ضد التهابی هستند که ممکن است عملکرد غدد درون ریز را بهبود بخشد. تیروئید شما بخشی از سیستم غدد درون ریز است ، بنابراین حمایت از آن ممکن است به علائم اختلالات تیروئید کمک کند. سعی کنید زنجبیل یا ریشه زردچوبه را در پخت و پز ترکیب کنید.

در مورد مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

گیاهان را در نظر بگیرید

برخی از شاخه های طب از گیاهان خاص برای درمان ریزش مو در بیماری ها مانند آلوپسی استفاده می کنند. این گیاهان به صورت خوراکی مصرف می شوند و شامل موارد زیر هستند:

1. cohosh سیاه
  2. دونگ کوای
  3. تکشاخ دروغین
  4. تمشک
  5. شبدر قرمز

در مورد روشهای درمانی گیاهی قبل از امتحان کردن خود با پزشک خود صحبت کنید.

روغنهای اساسی را امتحان کنید

در حالی که مطالعات زیادی در این زمینه انجام نشده است ، در منابع معتبر محققان دریافته اند که روغن اکالیپتوس و سایر عصاره های گیاهی ممکن است ” ریزش مو ” را کاهش داده و تراکم مو را بهبود بخشد.

روغنهای دیگر برای آزمایش عبارتند از:

1. آرنیکا مونتانا
  2. بنه Cedrus
  3. عصاره آبی اسطوخودوس
  4. پنبه اوکیوم
  5. استفاده پیلکارپوس
  6. رزماری
  7. آویشن ولگاریس

قبل از شروع استفاده از روغنهای ضروری با پزشک خود صحبت کنید و هنگام انتخاب یک برند با کیفیت با احتیاط خرید کنید.

مراقب استفاده از ید باشید

افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی تیروئید باید میزان مصرف ید را کنترل کنند. بدن از ید برای ساخت هورمون تیروئید استفاده می کند ، بنابراین مصرف بیش از حد ممکن است منجر به عدم تعادل شود. کلپ و انواع دیگر جلبک دریایی از حاوی مقدار زیادی ید هستند و ممکن است علائم ریزش مو را بدتر کند. برخی از مولتی ویتامین ها و شربت های سرفه نیز ممکن است حاوی ید باشند ، بنابراین برچسب ها را با دقت بخوانید.

موها را به تدریج درمان کنید

شما می توانید با مراقبت از موهای خود ریزش مو را کند کنید.

1. از بستن مو با کش های تنگ و محکم خودداری کنید.
  2. در برابر پیچاندن یا کشیدن موهای خود مقاومت کنید.
  3. هنگام باز کردن گره مو از یک شانه دندانه دار و پهن استفاده کنید.
  4. کمی تغییر حالت در کار های روزمره ممکن است عادت بدی که دارید به شما کمک کند قبل از آنکه مو به طور طبیعی از بین برود.

صبر داشته باشید

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا متوجه رشد مجدد مو هایتان شوید. اگرچه این ممکن است ناامید کننده باشد. پشتیبانی عاطفی نیز مهم است.

قبل از تلاش برای درمان ریزش مو در خانه ، با پزشک خود صحبت کنید. به طور کلی شرایط تیروئید منجر به ریزش مو نمی شود یا شدیدتر شدن آن نمی شوند. ریزش مو همچنین ممکن است نشانه بیماری اساسی باشد.

برای دیدن روند رشد مجدد و سایر علائمی که تجربه می کنید ممکن است به داروهای خانگی نیاز داشته باشید. پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا آزمایش های اضافی برای شما نیاز دارد یا نه. گاهی اوقات مراجعه به متخصص پوست بهترین کار است.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست مو  مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۷۰۰۵ تماس بگیرید.