خارش پوست علامت چه بیماری هایی می تواند باشد ؟

حتما تا به حال خارش پوست را تجربه کرده اید! احساسی اذیت کننده و عذاب آور که گاهی آدم را واقعا عصبانی می کند!  این خارش در افراد پیر معمولا شایع تر است چرا که با افزایش سن رطوبت پوست کاهش یافته، پوست خشک می شود و احتمال خارش آن بیشتر می گردد.

خارش پوست علامت چه بیماری هایی می تواند باشد

بسته به علت خارش، پوستتان می تواند قرمز، پوسته پوسته، ترک دار شده، تاول زده یا ورم کرده باشد. البته در بعضی شرایط هیچ علامت ظاهری روی پوست وجود ندارد و فقط این احساس خارش شدید است که فرد را اذیت می کند. اگر این خارش پوست ادامه دار باشد و به دنبال بررسی و درمان آن نباشید، خاراندن زیاد محل می تواند موجب تحریک ناحیه، التهاب و زخم شدن پوستتان گردد که علاوه بر آسیب به زیبایی پوست، محل را عفونی کرده و سلامتتان را هم تهدید می کند.

بسیاری مواقع این خارش پوست به مرور زمان خوب می شود اما گاهی هم تا مدت زیادی همراه فرد باقی می ماند. برای درمان و بهبود خارش می توان از کرم های مرطوب کننده، ژل های تمیز کننده ی پوست، حمام کردن و بعضی روش های خانگی مثل ماساژ با روغن بادام و ” روغن کرچک ” استفاده کرد. اگر با استفاده از این درمان های خانگی، وضعیتتان بهتر نشد، حتما باید با پزشک یا متخصص پوست و زیبایی مشورت کنید چرا که گاهی این خارش ها می تواند علامتی از یک بیماری خطرناک باشد!

بعضی بیماری ها و علل مرتبط با خارش پوست

خارش پوست می تواند به علل مختلفی به وجود آمده باشد؛ اما مهم ترین و شایع ترین علت آن وجود بیماری ها و شرایط مرتبط با ناکارآمدی سیستم بدنی است. به همین دلیل ما در این قسمت به چند مورد از بیماری هایی که با خارش پوست در ارتباط است، اشاره خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

بیماری های پوستی: بیماری های پوستی طیف وسیعی از مشکلات را در بر دارد که خود می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما بطور کلی بیماری هایی که در این زمینه موجب خارش پوست فرد می شوند عبارتند از: خشکی پوست (گزروزیس)، اگزما (درماتیت آتوپیک یا التهاب پوستی)، پسوریازیس (بیماری خود ایمنی که پوست شما را درگیر می کند)، سوختگی ها، زخم ها، کهیر و گزش حشرات.

خارش پوست علامت چه بیماری هایی می تواند باشد

بیماری های روانی: استرس و اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس می تواند باعث ایجاد خارش های شدیدی در پوست فرد شود.

بیماری های داخلی: نمی خواهیم شما را بترسانیم! اما خارش پوست می تواند نشانه ای از عملکرد نادرست اندام های داخلی بدنتان باشد. این بیماری ها شامل: بیماری های کبدی مثل کبد چرب، بیماری های کیسه ی صفرا مثل سنگ کیسه صفرا که در موارد شدید می تواند منجر به یرقان یا زردی شود، بیماری های کلیوی مثل نارسایی کلیه، کم خونی فقر آهن، مشکلات تیروئیدی و بعضی سرطان ها مثل لمفوما است.

بیماری های عصبی: بعضی شرایطی که بر سیستم عصبی بدن ما تاثیر می گذارند، می توانند باعث خارش پوست شوند. بیماری های این دسته شامل MS، نوروپاتی دیابت، تومورهای سیستم عصبی مرکزی و مغز، زونا و تبخال پوست (هرپس) است.

واکنش های آلرژیک و تحریکی: پشم، مواد شیمیایی، صابون، گرده های گل، بعضی غذاها و ادویه ها می توانند پوست را تحریک کرده و خارش ایجاد کنند. گاهی در بعضی افراد پیچک سمی، انگل ها یا مواد آرایشی بهداشتی هم می توانند به خارش پوست بیانجامد. همچنین اگر سابقه ی آلرژی دارویی در خود یا افراد نزدیک خانواده تان را هم دارید، باید مراقب باشید! حساسیت به داروها مثل مواد آرام بخش می تواند موجب خارش پوست و به خظر افتادن سلامت بدن گردد.

عفونت های قارچی: بعضی از عفونت های قارچی مثل کاندیدا آلبیکنز می توانند باعث ایجاد تورم، قرمزی و خارش های شدید در پوست فرد شوند. اگر به این عفونت ها مشکوک شدید، حتما به متخصص پوست مراجعه نمایید.

گزش حشرات: نیش حشرات مزاحم هم می تواند باعث خارش پوست شما شود. اگر این حشره پشه باشد، لازم نیست نگران باشید! چرا که با ضدعفونی کردن محل، استحمام و استفاده از کرم های مخصوص به زودی بهبود می یابد اما اگر منشاء خارش، گزش حشراتی مثل ساس یا کنه بود، باید سریعا اقدام کرده و علاوه بر تلاش برای بهبود خارش پوست، باید بطور کامل آن ها را حذف و ریشه کن نمایید.

چه درمان هایی برای بهبود خارش پوست وجود دارد ؟

استفاده از کمپرس آب سرد می تواند بهبود قابل ملاحظه ای را در خارش بدنتان نشان بدهد. خصوصا اگر این خارش به علت گزش حشرات باشد. اگر این کمپرس ها را در دسترس ندارید، می توانید یک قالب یخ را داخل پاکت پلاستیکی محکم گذاشته و آن ها روی محل هایی که خارش دارید قرار دهید. این کار را به مدت چند دقیقه تکرار کنید.

اگر خارش بسیاری از مناطق بدنتان را درگیر کرده، یک دوش آب ولرم یا سرد بگیرید و سپس محل هایی که خارش دارند را ضدعفونی نمایید. البته باید این نکته را به شما یادآوری کنیم که حمام کردن زیاد هم خوب نیست و می تواند باعث تشدید خارش شود! همچنین تا برطرف شدن خارش ترجیحا از شامپو یا صابون های شیمیایی استفاده نکنید چرا که این ها موجب خشکی پوست و تحریک بیشتر شما می شوند.

می دانیم که هنگام خارش، خاراندن محل واقعا احساس خوبی به آدم می دهد! اما برای بهبود وضعیتتان باید از خاراندن محل و تحریک بیش از حد آن جلوگیری کنید، زیرا همانطور که قبلا توضیح دادیم خاراندن زیاد پوست می تواند موجب زخم شدن و حتی در مواردی عفونت گردد که درمان آن را سخت تر می کند.

تا حد امکان از لباس های نرمی استفاده کنید که پوستتان به آن ها حساس نباشد. همچنین از حضور در محل های خیلی گرم یا خیلی مرطوب اجتناب نمایید.

از لوسیون ها و کرم های مرطوب کننده و آبرسان پوست استفاده نمایید. نکته ای که در مورد این کرم ها وجود دارد، این است که برای اثربخشی بیشتر باید به طور مداوم آن ها را به کار بگیرید. قبل از خرید کرم، برچسب روی محصول را بخوانید و مطمئن شوید که مواد شیمیایی کمی در آن استفاده شده است، چرا که بعضی مواد شیمیایی خاصیت تحریک پوست را دارند. کرم هایی که عصاره خیار، کیوی یا آلوئه ورا دارند، گزینه های مناسبی برای برطرف کردن خشکی و خارش پوست شما هستند. در خیلی از مواقع، خارش بدن به علت خشکی پوست می باشد، پس لازم نیست خیلی نگران باشید!

می توانید کرم هایی مثل آنتی هیستامین یا هیدروکورتیزون را تهیه کنید. البته قبل از استفاده از آن ها به شما پیشنهاد می کنیم که حتما با دکتر داروساز مشورت نمایید. چرا که اگر علت خارش، بیماری یا عفونت باشد، احتمالا این کرم ها کارساز نخواهند بود و باید علت زمینه ای اصلی مشخص شود.

چه زمانی برای خارش پوست به پزشک مراجعه کنیم ؟

به شما توصیه می کنیم که حتما به پزشک مراجعه کنید، اگر خارش:

1. بیش از دو هفته ادامه داشته و با کرم یا درمان های خانگی نیز بهبود نیافته است.
  2. به قدری شدید است که مثل قبل نمی توانید به کارهای زندگی روزمره تان برسید و حتی متاسفانه خوابتان را نیز آشفته کرده است.
  3. به یکباره اتفاق افتاده و هر چه در مورد آن فکر می کنید علتی نمی یابید.
  4. تمام بدنتان را درگیر کرده است.
  5. با علائم و نشانه های دیگری همراه است. مثل: خستگی، کاهش وزن چشمگیر، تغییرات گوارشی و مزاجی، تغییر در میزان دفع ادرار، تب یا قرمزی غیرمعمول پوست و درد مداوم.

اگر با وجود پیگیری و درمان، این شرایط به مدت بیش از 3 ماه طول کشید؛ حتما به متخصص پوست مراجعه کرده تا او پس از ارزیابی های لازم، درمان جدیدی را برایتان شروع کند.