جراحی بینی

همه چیز درباره بخیه ها یا اسکار بعد از عمل جراحی بینی

افرادی که جراحی بینی انجام می دهند باید مراقبت های ویژه ای در دوران نقاهت خود انجام دهند. انجام ندادن یک سری از مراقبت های ویژه سبب می شود شما دچار عارضه های جدی تری شوید. یکی از این مشکلاتی که می تواند وجود داشته باشد جای بخیه و زخم های بعد از عمل می تواند باشد.

همه چیز درباره بخیه ها یا اسکار بعد از عمل جراحی بینی

در اکثر مواقع جای این بخیه و زخم ها باقی نخواهد ماند زیرا بسیاری از جراحان از بخیه های جذبی استفاده می کنند که در نتیجه باعث برجای ماندن این بخیه ها نخواهد شد.

دریافت تخفیف ویژه جراحی بینی به مدت محدود + مشاوره رایگان

نکاتی در مورد مراقبت از بخیه های بعد از جراحی بینی

بعد از جراحی بینی پزشک شما در مورد نگهداری و مراقبت از بخیه های شما توصیه و نکاتی را به شما خواهد گفت و بهتر است شما به این نکات توجه کنید تا دچار مشکلی در این خصوص نشوید. پزشک متخصص به شما نحوه عملکرد را خواهد گفت. اگر متوجه راهنمایی های پزشک نشدید بهتر است مجددا در این باره تحقیق کنید.

این دستورالعمل ها اساسا وقت و انرژی زیادی از شما نمی گیرند اما عمل کردن آن ها به شکل دقیق و اصولی، می تواند نقش مهمی در رسیدن به مطلوب ترین نتایج از جراحی بینی داشته باشد. فراموش نکنید که فرآیند عمل بینی شما به محض خارج شدن از اتاق جراحی، به پایان نمی رسد.

اگر عمل به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد اما شما به هیچ وجه از بینی خود مراقبت نکنید، ممکن است هم وقت و هم هزینه ای که برای این کار کنار گذاشته اید هدر برود. در نتیجه رعایت این اصول ساده، نقش مهمی در رقم خوردن بهترین نتایج برای شما خواهد داشت.

جذب و بهبود این بخیه ها بستگی به نوع جراحی شما و دوره نقاهت شما خواهد داشت. در روز اول بعد از جراحی بینی باید بخیه ها را خشک نگه دارید تا مبتلا به عفونت نشود. باید به طور مداوم بخیه ها را تمیز نگه دارید. تمیز نگهداشتن این بخیه ها باعث می شود که دچار اسکار و جای زخم نشوید.

اگر در بخیه خود مایع های زرد رنگ می بینید بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در هفته ی اول بعد از جراحی بینی به حمام نروید تا باعث خیس شدن بخیه های شما نشود. اگر اتفاقی بخیه های شما خیس شد بهتر است آن را سریعا خشک کنید.

تا 72 ساعت پس از انجام جراحی بینی، درد و احساسات ناخوشایند در شما به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کنند. استفاده از کمپرس سرد نیز در کاهش احساس درد موثر خواهد بود.

به طور معمول بیشترین عواض جانبی مربوط به جراحی بینی، در روز دوم پس از عمل بروز پیدا می کنند. در نتیجه از روز دوم به عنوان سخت ترین روز در این فرآیند نام برده می شود. وقتی این روز را پشت سر بگذارید، اوضاع دیگر برای شما قابل کنترل خواهد شد. البته استفاده از بخیه ها همچنان برای شما ادامه خواهند داشت.

همه چیز درباره بخیه ها یا اسکار بعد از عمل جراحی بینی

از چه اقداماتی برای روند بهبود بخیه و اسکار های بعد از جراحی بینی دوری کنیم ؟

کسانی که جراحی بینی انجام می دهند باید برای مراقبت های صحیح از بخیه و زخم هایشان از یک سری اقدامات دور ی کنند تا باعث بروز مشکل و برجای ماندن این زخم ها نشود. این نکات را برای شما ذکر خواهیم کرد.

1- سعی کنید که به زخم ها و بخیه های خود بعد از جراحی بینی دست نزنید و اصرار به کندن آن ها نداشته باشید زیرا باعث خونریزی و بر جای ماندن زخم ها می شود. دست زدن، ماساژ دادن و فشار وارد کردن به بینی پس از جراحی، ممکن است عواقب بسیار بدی برای شما به همراه داشته باشد. در نتیجه دائما به خودتان یادآوری کنید که حتی در صورت داشتن احساس خارش، نباید برای چند روز به زخم ها و یا بخیه های خود دست بزنید و اوضاع را برای بهبود خودتان پیچیده کنید.

2- از شنا کردن بعد از جراحی زیبایی بینی جدا خودداری کنید. صبر کنید تا این بخیه ها بعد از مدتی جدا شوند و یا اگر جذبی هستند جذب شود. بعد از آن مانعی برای استخر رفتن نخواهید داشت. همچنین در این دوره زمانی، نباید به سونا نیز بروید و بدن خود را در معرض حرارتی غیرطبیعی قرار بدهید. این کار نیز ممکن است برای بخیه های شما و همچنین نتایج حاصل از جراحی بینی، مضر باشد.

3- دوش بگیرید آن هم طوری که بتوانید از زخم های خود مراقبت کنید. اگر بخیه های شما خیس شدند آن را با یک حوله و یا دستمال تمیز خشک کنید.

4- از انجام ورزش هایی که ممکن است با صورت و بینی شما پس از جراحی بینی تماس داشته باشد صرف نظر کنید؛ زیرا ممکن است باعث باز شدن و در نهایت خونریزی در ناحیه جراحی شود. این ورزش ها هم ممکن است فشار زیادی به بینی و بخیه های آن بیاورند و هم امکان صدمه دیدن بینی و آسیب دیدگی آن را افزایش بدهند. فراموش نکنید که پس از عمل، برای مدتی بینی شما بسیار آسیب پذیر است و نیاز به مراقبت و حساسیت ویژه ای از سوی شما دارد. گاهی یک ضربه به ظاهر معمولی، می تواند فرم ایده آل بینی شما را پس از جراحی تغییر بدهد.

5- سعی کنید در محیط هایی که کثیف و آلوده هستند دوری کنید زیرا این کثیفی ها می تواند باعث بروز عفونت در ناحیه از بینی شما که بخیه انجام شده بشود.

6- در زمان خواب سر خود را بالاتر از سایر قسمت های بدن نگه دارید و به هیچ وجه به روی صورت خود نخوابید. این اتفاق نیز موجب خواهد شد که بینی آسیب ببیند و احتمال خونریزی و بروز سایر عوارض جانبی در آن به شکل محسوسی افزایش پیدا کند.

7- در روزهای پس از جراحی بینی، مراقب باشید تا بینی شما به صورت مستمر در معرض تابش اشعه خورشید قرار نگیرد. استفاده از کلاه در زمان خارج شدن از خانه برای افرادی که جراحی بینی انجام داده اند، مفید خواهد بود. چرا که اشعه مستقیم خورشید ممکن است موجب افزایش زخم ها و خارج شدن شکل بینی از فرم مطلوب شود.

چه علائمی نشان دهنده عفونت بخیه ها بعد از جراحی بینی شما است ؟

حتی در مواقعی که از بخیه های بینی خود مراقبت می کنید به علائم و نشانه های عفونت های احتمالی بعد از جراحی بینی توجه داشته باشید. این علائم شامل موارد زیر می باشد:

1. احساس درد و یا افزایش درد در بینی
  2. قرمزی که در اطراف بخیه و زخم های شما وجود دارد باید بعد از مدتی بهبود یابند در غیر این صورت یکی از نشانه های عفونت است.
  3. ایجاد قرمزی به صورت خطی در بخیه شما
  4. افزایش تورم در بخیه ها
  5. چرک یا خونریزی
  6. بوی بد از قسمتی که بخیه انجام شده
  7. در صورت تشدید یافتن این علائم باعث بروز تب در فرد خواهد شد.

در صورت مشاهده این علائم با سریعا به پزشک خود مراجعه کنید تا درمان های اولیه را برای شما انجام دهد.

چنین علائمی را به هیچ وجه نباید نادیده بگیرید. ممکن است بروز آن ها تنها موقتی باشد و این علائم بدون ایجاد کوچک ترین مشکلی برای بینی شما، به سرعت محو شوند اما بهتر است که حتما با مراجعه به پزشک، بررسی های لازم را انجام بدهید و خیال خودتان را از وضعیت بینی پس از انجام جراحی راحت کنید.

داشتن اضطراب بیش از حد پس از جراحی بینی نه تنها به شما کمک می کند، بلکه به نتایج نهایی کار لطمه هم می زند اما بررسی دقیق و مراجعه به پزشک هیچ ضرری ندارد و می تواند باعث بالا رفتن آرامش و اطمینان در فرد هم بشود.

آیا جای بخیه ها ی بعد از جراحی زیبایی بینی باقی خواهد ماند یا خیر ؟

بخیه ها در جراحی بینی در قسمت های مختلفی از بینی می تواند قرار بگیرد برای برخی از داخل بخیه می شود و برای برخی دیگر خارج از بینی انجام می شود. جراحان می توانند از انواع بخیه ها مثل بخیه جذبی یا غیر جذبی استفاده کنند.

اگر بخیه ها غیرجذبی باشند، پزشک در زمان درست آن ها را از بینی شما خارج خواهد کرد. برای این کار حتما باید به همان پزشکی مراجعه کنید که جراحی بینی شما را انجام داده است.

چرا که او بهتر از هر کسی، با بخیه های استفاده شده و همچنین شرایط خاص بینی شما آشنایی دارد. زمان دقیق خارج شدن بخیه ها از بینی، می تواند در هر فرد متفاوت باشد اما به طور کلی این اتفاق بین یک تا دو هفته زمان خواهد بود.

معمولا تا چند هفته پس از آن نیز آثار ناشی از بخیه ها به طور کلی از بین خواهند رفت. خارج کردن بخیه ها یکی از مراحل مهم در دوران بهبودی پس از رینوپلاستی به شمار می رود.

شما ممکن است نگران باشید که جای این بخیه های جراحی زیبایی بینی باقی خواهد ماند یا خیر. برای جلوگیری از برجای ماندن این بخیه باید نکاتی را رعایت کنید اما برجای ماندن این بخیه ها بسیار کم اتفاق می افتد. این نکات شامل موارد زیر می باشد:

1. از قرار گرفتن در معرض آفتاب به شدت جلوگیری کنید. بعد از جراحی بینی بهتر است تا قسمتی که بخیه و یا زخم در آن قسمت انجام شده کمتر در معرض آفتاب باشد. می توانید در روزهای آفتابی از کلاه های لبه دار استفاده کنید. یا در نواحی که زخم وجود دارد از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  2. از ژل هایی استفاده کنید که زخم ها را نرم می کند و باعث کم رنگ تر شدن جای این زخم ها می شود.
  3. از کرم هایی که دارای عصاره پیاز هستند استفاده کنید.
  4. دست زدن به بخیه و زخم های بینی خود نزنید این کار باعث می شود که جای آن ها بماند و به سختی محو شوند.

بهتر است در این باره از پزشک خود بخواهید که راهنمایی های لازم را برای شما انجام دهد.

کشیدن بخیه بعد از جراحی بینی توسط بیمار انجام می شود یا پزشک متخصص ؟

بعضی از افراد بعد از جراحی زیبایی بینی (nose surgery) بعد از مدتی اصرار به کشیدن بخیه های خود را دارند این کار باعث آسیب وارد شدن به بینی شما می شود. اگر پزشک شما این موضوع را تایید و مانعی برای انجام این توسط شما نداشت مشکلی پیش نخواهد آمد.

بهتر است در صورت نیاز برداشتن بخیه بعد از جراحی بینی به پزشک خود مراجعه کنید تا پزشک به روش صحیح این کار را برای شما انجام دهد تا از بروز هرگونه عفونت و مشکلی جلوگیری کند. در بعضی از مواقع این بخیه هایی که پزشک استفاده می کند جذبی است و نیازی به برداشتن آن نمی باشد.

با اندکی صبر متوجه جذب آن در پوست خود خواهید شد. نوع دیگر این بخیه ها که برای جراحی بینی استفاده می شود طوری است که بعد از مدتی خود جدا می شود و نیازی به برداشتن آن نخواهید داشت.

چه مدت زمانی طول می کشد تا بخیه جذبی، بعد از جراحی بینی جذب پوست شود ؟

مدت زمانی که طول می کشد بخیه جذب پوست شود بستگی به جنس و نوع بخیه دارد؛ اما به طور معمول این بخیه بعد از چند هفته مراقبت از پوست بعد از جراحی بینی ، جذب پوست خواهند شد. جراحی بینی زخم ها و برش های عمیقی ندارد به همین جهت پزشک نوعی را انتخاب می کنند که در مدت زمان کوتاهی این بخیه ها جذب شوند.

کلام آخر

اگر شما جراحی زیبایی بینی انجام داده اید باید تمام نکات را در مورد مراقبت از بخیه بینی خود بدانید تا بتوانید از هرگونه عارضه ای در این خصوص جلوگیری کنید. اکثر مراجعه کنندگان برای جراحی بینی مشکلی مبنی بر جای ماندن جای بخیه و زخم های خود نداشتند. این مشکل بسیار کم اتفاق می افتد برای جلوگیری از این مسئله احتمالی بهتر است از نکاتی که ذکر شد بهره کافی را ببرید.

با این وجود از یاد نبرید که برای پشت سر گذاشتن فرآیند جراحی بینی با بهترین نتیجه و کم ترین آثار جانبی، حتما باید یک کلینیک معتبر را برای انجام این فرآیند انتخاب کنید. در این صورت، اطمینان خواهید داشت که فرآیند جراحی بینی برای شما با دقت زیادی صورت می گیرد و همچنین کلینیک پس از انجام عمل نیز، دائما آماده است خدمات بعدی را انجام بدهد و شرایط بینی شما را به شکل دقیق و اصولی زیر نظر داشته باشد.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک در رابطه با هزینه جراحی بینی و سایر موارد مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۷۰۰۵ تماس بگیرید.