علائم هشدار دهنده سرطان پوست چیست ؟

سرطان پوست از جمله بیماری هایی است که افراد مختلف بخصوص افرادی که پوست آن ها به مدت بیشتری در معرض آفتاب قرار دارد، با آن درگیر هستند.

چرا که سرطان پوست در درجه اول در مناطقی از پوست که بیشتر در معرض آفتاب قرار دارد مانند پوست سر، صورت، لب، گوش، گردن، قفسه سینه، بازوها و دست ها و روی پاها بخصوص در خانم ها بروز می کند.

علائم هشدار دهنده سرطان پوست چیست

اما با اینحال ممکن است که علائم سرطان پوست در برخی از قسمت هایی از پوست بدن که حتی ممکن است که خیلی در معرض نور خورشید نبوده اند مشاهده شود. به عنوان مثال علائم سرطان پوست ممکن است در کف دست، زیر ناخن ها و یا حتی ناحیه تناسلی بروز کند.

اما چیزی که مهم است راجع به سرطان پوست بدانید، موارد هشدار دهنده سرطان پوست است. لازم است تمام افرادی که حتی احتمال نمی دهند ممکن است با این بیماری رو به رو شوند، راجع به علائم هشدار دهنده سرطان پوست آگاهی کامل پیدا کنند.

حتما همه ی ما بارها شنیده ایم که در درمان موثر سرطان ها، تشخیص زود هنگام سرطان پوست بسیار مهم است؛ بنابراین هنگامی که شما موارد هشدار دهنده سرطان پوست را بشناسید به شما کمک می کند که این بیماری هرچه سریعتر تشخیص داده و به راحتی درمان کنید.

چگونه بفهمیم سرطان پوست داریم ؟

همانطور که گفتیم در مرحله اول باید بدانید که علائم سرطان پوست عموما در قسمت هایی از بدن که بیشتر در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند مشاهده می شود. با اینحال ممکن است در برخی افراد بخصوص افرادی که پوست تیره دارند، علائم هشدار دهنده سرطان پوست در مناطق دیگر بدن دیده شود.

علائم هشدار دهنده سرطان پوست چیست

سرطان پوست انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها موارد هشدار دهنده سرطان پوست مخصوص به خود را دارند. با این حال ما نمی خواهیم که انواع سرطان پوست را برای شما بازگو کنیم.

کافی است شما تمام علائم هشدار دهنده سرطان پوست در همه ی انواع سرطان پوست را بدانید تا بتوانید بفهمید که آیا سرطان دارید یا خیر؛ بنابراین برخی از موارد هشدار دهنده سرطان پوست شامل موارد زیر است:

1- هر خال جدید که در پوست شما شروع به رشد کند.

2- خال های قدیمی که به یکباره شروع به رشد کردن و بزرگ شدن می کنند.

3- خال هایی که نحوه رشد آن ها به طور عجیبی تغییر کرده و دچار عدم تقارن در اطراف خال شده اند.

4- ضایعاتی در پوست که به یکباره رفتارهایی متفاوتی نشان می دهند، به عنوان مثال دچار خارش یا خونریزی شده و یا زخم هایی که بهبود نمی یابند.

5- لکه یا لکه های صورتی یا قهوه ای که به صورت غیر طبیعی در پوست ظاهر می شوند.

6- بزرگ شدن غدد لنفاوی نیز می تواند از علائم هشدار دهنده سرطان پوست (Skin Cancer) باشد. گره های لنفاوی مجموعه های کوچک و به اندازه لوبیا بوده که به شکل سلول های ایمنی در زیر پوست وجود دارند. غدد لنفاوی معمولا به صورت گسترده تر در گردن، کشاله ران و زیر بغل هستند.

7- مشاهده یک ناحیه صاف و سفت که کم رنگ تر از رنگ پوست و یا به رنگ زرد بوده و مانند زخم به نظر می رسند.

8- ناحیه صورتی رنگ روی پوست که ممکن است رگ های خونی به صورت غیر طبیعی و به صورت شاخه ای در اطراف این ناحیه مشاهده شوند.

9- زخم هایی در پوست که ممکن است باز شده و باعث پوسته پوسته شدن پوست شوند. بهبود نیافتن زخم ها نیز از علائم هشدار دهنده سرطان پوست است.

10- لکه های قرمز روی پوست که پوسته پوسته شده و ممکن است خونریزی کنند.

11- رشد توده ای سلول های پوست به صورت برجسته که بیشتر ممکن است در اندام های تحتانی بدن مشاهده شوند.

12- ظهور زائده هایی در پوست که مانند زگیل به نظر می رسند.

13- قرمزی یا تورم در اطراف خال

14- احساس خارش یا درد در خال

15- خونریزی برخی خال های موجود در سطح پوست

16- خال های بی خطر معمولا به رنگ قهوه ای تا سیاه هستند. تغییر رنگ خال و یا تولید خال هایی با رنگ های قرمز، آبی یا سفید از علائم هشدار دهنده سرطان است.

مواردی که گفته شد از جمله مهم ترین علائم هشدار دهنده سرطان پوست هستند. اگر هر یک از عوامل زیر را در هر قسمت از پوست خود احساس کردید لازم است که جهت بررسی های بیشتر حتما به پزشک مراجعه کنید.

آیا علائم هشدار دهنده سرطان پوست به صورت قطع نشان دهنده سرطان هستند ؟

موارد هشدار دهنده سرطان پوست به صورت قطع نشان دهنده سرطان پوست نیست. لازم نیست در صورت مشاهده هر یک از علائم هشدار دهنده سرطان نگران این شوید که حتما دچار علائم سرطان پوست شده اید.

برخی از علائمی که گفتیم ممکن است به دلیل عوامل دیگری از جمله حساسیت ها در شما بروز پیدا کرده باشد؛ بنابراین بهترین راه حل این است که بعد از مشاهده موارد هشدار دهنده سرطان پوست به پزشک متخصص مراجعه کنید.

همچنین بهتر است بدانید که بسیاری از افراد مسن ممکن است دچار زائده ها و یا لکه های پوستی شوندکه ارتباطی به سرطان پوست ندارد. لازم به ذکر است که اگر شما پوست تیره دارید باید علائم هشدار دهنده سرطان پوست را خیلی دقیق تر در اندام های مختلف بدن خود دنبال کنید.

زیرا همانطور که گفتیم افراد با پوست تیره ممکن است علائم هشدار دهنده سرطان پوست را در نواحی دیگری از بدن که در معرض آفتاب نبوده است مشاهده کنند؛ بنابراین این افراد لازم است که علائم هشدار دهنده سرطان را در تمامی اندام های بدن خود دنبال کرده و در صورت مشاهده هر گونه عارضه پوستی غیر معمول به پزشک مراجعه کنند.

چه زمان پس از مشاهده علائم هشدار دهنده به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر هریک از علائم هشدار دهنده سرطان پوست را مشاهده کردید؛ و یا متوجه چیزی غیر معمول در پوست خود شدید که بعد از چهار هفته از بین نرفت. حتما در این صورت به پزشک مراجعه کنید. پزشک راجع به زندگی روزمره شما و تعداد ساعاتی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرید سوال می کند.

پزشک با بررسی دقیق علائمی که شما مشاهده کردید، بررسی خواهد کرد که آیا واقعا دچار علائم سرطان پوست شده اید یا خیر؛ بنابراین بهتر است حداکثر تا سه الی چهار هفته بعد از مشاهده علائم هشدار دهنده سرطان پوست به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص زودهنگام علائم هشداردهنده سرطان پوست چه کمکی می کند ؟

سرطان از جمله بیماری هایی است که مهم ترین عامل موثر در درمان آن، تشخیص زود هنگام سرطان پوست است؛ بنابراین زمانی که شما علائم هشدار دهنده سرطان پوست را در بدن خود دنبال می‌کنید، در صورت تشخیص به موقع این علائم هشدار دهنده به پزشک کمک می کند که روند درمان شما را به شیوه موثرتری اعمال کند.

همچنین تشخیص زود هنگام سرطان پوست و موارد هشدار دهنده سرطان پوست این امکان را به پزشک می دهد تا از پیشرفت سرطان جلوگیری کند.

زیرا همانطور که می دانید سلول های سرطانی به سرعت رشد کرده و پیشرفت می کنند. در صورت پیشرفت سرطان پوست، درمان آن بسیار دشوار و در مواردی خاص حتی غیر ممکن می شود؛ بنابراین اگر به سلامت خود اهمیت می دهید، لازم است که علائم هشدار دهنده سرطان را پیگیری کرده و در صورت مشاهده این علائم، هر چه سریعتر جهت تشخیص زود هنگام سرطان پوست به پزشک متخصص مراجعه کنید.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۷۰۰۵ تماس بگیرید.