جراحی بینی

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

یکی از نخستین اقداماتی که پس از جراحی بینی به میان می آید، برداشتن تامپون بینی است که در حفره های بینی قرار گرفته است. با توجه به اندازه تامپون ها و نحوه جراحی انجام شده، زمان مناسب برای خروج تامپون ها نیز متغیر خواهد بود.

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

پزشک با توجه به نحوه و جراحی، نوع بخیه ها و اندازه تامپون زمان مناسبی را برای برداشتن تامپون بینی در نظر خواهد گرفت. به این ترتیب فرد متقاضی عمل جراحی بینی می تواند آخرین مرحله از جراحی خود را نیز به پایان رسانده و روند بهبودی را طی کند.

دریافت تخفیف ویژه جراحی بینی به مدت محدود + مشاوره رایگان

این مرحله برای بسیاری از افرادی که جراحی بینی انجام می دهند، کمی ترسناک به نظر می رسد اما به طور کلی، درد ناشی از برداشتن تامپون چندان طول نخواهد کشید. برای پشت سر گذاشتن این مرحله از جراحی بینی، حتما باید به پزشک متخصص جراحی بینی خود مراجعه کنید. چرا که او بهتر از هر کسی با وضعیت بینی شما پس از عمل آشنایی دارد و به خوبی می داند که چطور باید مناسب ترین روش برداشتن تامپون را برای شما انتخاب کند.

پزشکان با استفاده از روش های متنوعی از خونریزی های هنگام جراحی بینی جلوگیری می کنند. جراحی بینی مانند هر جراحی دیگری موجب خونریزی هایی در موضع جراحی خواهد شد؛ اما از آنجایی که اصلی ترین زخم های به وجود آمده در این روش درمانی در بخش های داخلی بینی قرار گرفته اند می توان گفت،   تمام افرادی که تحت جراحی بینی قرار گرفته اند هرگز زخم های واقعی بینی خود را مشاهده نکرده اند.

شکل گیری این زخم ها، کاملا ناگزیر به نظر می رسد. چرا که بدون چنین زخم هایی، عمل جراحی عملا شکل نمی گیرد و کامل نمی شود. عمل جراحی، روشی برای به وجود آوردن تغییر در ساختار بینی است و زخم ها، بخشی از همین تغییر عمیق و گسترده به شمار می روند. تغییری که موجب می شود افراد به شکل مطلوبی از بینی خود دست پیدا کنند. زخم های موجود در بینی البته پس از مدتی ترمیم خواهند شد.

پزشکان برای جلوگیری و توقف از خونریزی این زخم ها از تامپون ها استفاده می کنند. تامپون ها استوانه های پنبه ای استریل شده و متراکمی هستند که به سادگی در حفره بینی قرار گرفته و از خونریزی بینی جلوگیری می کنند. این گاز استریل خون و مایعات موجود در بینی را جذب کرده و به این ترتیب بر روند بهبودی زخم ها می افزاید.

استفاده از تامپون، موجب می شود که فرد کم تر خونریزی بینی خود را مشاهده کند و در نتیجه، اضطراب بسیار کم تری در روز های پس از انجام عمل داشته باشد. تامپون در دوران رسیدن به بهبودی فرد، نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

تامپون به طول معمول هم برای افرادی که عمل جراحی زیبایی بینی یا همان رینوپلاستی را انجام داده اند و هم برای افرادی که به دلیل انحراف بینی عمل جراحی را پشت سر گذاشته اند، مورد استفاده قرار می گیرد. البته استفاده از این وسیله، به تشخیص خود پزشک بستگی دارد.

اما این تامپون ها پس از مدتی از بینی فرد خارج می شوند. شاید تصور خارج کردن تامپون ها پس از جراحی برای بسیاری از افراد وحشت انگیز و دلهره آور است. در ادامه اطلاعات مورد نیاز در مورد درد و عوارض برداشتن تامپون بینی را در اختیار شما قرار می دهیم.

برداشتن تامپون بینی

به طور معمول پزشک پس از گذشت یک یا دو روز از جراحی بینی (nose surgery) ، زمانی را برای برداشتن تامپون بینی او در نظر خواهد گرفت. برداشتن تامپون بینی در فضای منزل نیز امکان پذیر است؛ اما ما به شما توصیه می کنیم که این عمل را به پزشک خود واگذار کنید.

برای انتخاب زمان دقیق برداشتن تامپون، سوال های زیادی مطرح است. این سوال ها به وضعیت ظاهری خود فرد و شرایط بینی او بستگی دارند. در واقع نمی شود یک زمان یکسان را برای برداشتن تامپون پس از همه جراحی ها در نظر گرفت، چرا که هر جراحی بینی، شرایط خاص و منحصر به فرد خودش را دارد.

در گذشته، برداشتن تامپون بینی برای افراد حداقل 7 روز پس از انجام جراحی بینی صورت می گرفت. بعضی از پزشکان حتی توصیه می کردند که تامپون به مدت 14 روز در بینی فرد باقی بماند. گاهی این موضوع به تجربه ای آزاردهنده برای افراد تبدیل می شد و نفس کشیدن آن را پس از مدتی دشوار می کرد.

اما در حال حاضر معمولا این کار بسیار سریع تر انجام می شود و حتی بعضی از پزشکان، تنها ساعاتی پس از انجام عمل اقدام به برداشتن تامپون می کنند. اگر برای انجام این کار به پزشک متخصص خود مراجعه کند، اضطراب به مراتب کم تری را تجربه خواهید کرد.

او با دقت فراوان و پس از معاینه زخم ها و بخیه های بینی، تامپون های بینی را خارج خواهد کرد. این عمل برای بسیاری از بیماران دلخراش است. از این رو بسیاری از افرادی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته اند برای برداشتن تامپون بینی خود از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود کمک می گیرند.

اما همانطور که گفته شد، شما باید برای انجام این عمل به پزشک متخصص مراجعه کنید. تامپونی که در بینی فرد قرار گذاشته است مانند یک سیلندر استوانه ای است. این تامپون ها به طولی به اندازه یک انگشت در مجرا بینی فرد قرار می گیرند.

عوارض و درد پس از برداشتن تامپون بینی

برداشتن تامپون به شما کمک می کند تا دوران ریکاوری پس از عمل جراحی بینی خود را با سرعت بیشتری طی کنید و در زمانی کوتاه تر، آماده انجام فعالیت های روزمره و عادی زندگی خود شوید. در واقع هر چه تامپون زود تر برداشته شود، شما نیز زودتر به این تصور می رسید که لحظات سخت پس از عمل را پشت سر گذاشته اید.

در بخش انتهایی تامپون هایی که در بینی فرد قرار داده می شود، یک  رشته کوچک نخ وجود دارد. پزشک برای بیرون آوردن تامپون ها از این نخ ها کمک می گیرد. وی پس از بریدن گره موجود میان نخ های خارج شده از تامپون های موجود در هر دو مجرای بینی، به آرامی و با دقت فراوانی تامپون را از مجرای بینی فرد خارج خواهد کرد.

درد ناشی از برداشتن تامپون بینی

برداشتن تامپون برای فردی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته است بسیار وحشتناک و دلهره آور به نظر می رسد. در واقع نمی توان گفت، برداشتن تامپون بینی هیچگونه دردی را برای فرد به دنبال نخواهد داشت. خارج کردن تامپون بینی می تواند موجب خونریزی هایی در بینی فرد شود.

توجه داشته باشید که برداشتن تامپون بینی تنها دو روز پس از انجام جراحی به انجام می رسد. از این رو می توان گفت، زخم ها و برش های ایجاد شده درون بینی همچنان آسیب پذیر هستند. به همین دلیل برداشتن تامپون بینی می تواند منجر به خونریزی در این منطقه شود. چرا که در محل زخم های موجود در بینی لخته های خونی شکل گرفته است.

این موضوع کاملا طبیعی است و هیچ دلیلی برای ترسیدن و نگران شدن شما وجود ندارد. شاید بعضی از افراد با مشاهده خونریزی، دچار استرس بسیار زیاد شوند اما در روند جراحی بینی، این موضوع به هیچ وجه دلیلی بر وجود یک مشکل نیست و بخشی از روند طبیعی فرآیند محسوب می شود.

این لخته ها روی محل برش های موجود در بینی شکل گرفته اند و در ارتباط تنگاتنگی با تامپون ها قرار دارند. به این ترتیب زمانی که تامپون ها از بینی برداشته می شود، این لخته های خونی را با خود خارج کرده و به همین دلیل خونریزی های شدیدی در بینی رخ می دهد.

از طرفی کنده شدن لخته های خونی می تواند موجب سوزن و احساس درد برای فرد شود. در حقیقت بینی پس از جراحی بسیار آسیب پذیر است و به همین دلیل برداشتن تامپون بینی می تواند به بخیه های موجود در بینی آسیب برساند. کوچکترین تماس با بخیه ها می تواند موجب بروز درد شدید در این منطقه شود.

در عمل های جراحی بینی، به ندرت از تامپون های جذبی استفاده می شود. چرا که این تامپون ها ممکن است در بعضی از افراد، مشکلات و عوارض زیادی به وجود بیاورند. به همین خاطر تامپون های غیرجذبی، عموما در جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرند و نیاز است که پس از مدتی کوتاه، پزشک این تامپون ها را از بینی فرد خارج کند.

بروز درد در زمان خارج کردن تامپون از بینی فرد، اجتناب ناپذیر است اما این درد، ظرف چند دقیقه به پایان خواهد رسید. درد ناشی از این فعالیت، عموما قابل تحمل است و برای لحظات زیادی باقی نمی ماند.

با انجام این اقدامات از بروز درد در هنگام برداشتن تامپون بینی جلوگیری کنید

1- برای آنکه با آسودگی بیشتری تامپون بینی خود را خارج کنید. باید دو ساعت قبل از مراجعه به مطب پزشک داروهای مسکن را و ضد درد را میل کنید. شما می توانید در خصوص مسکن مورد استفاده خود با پزشک خود مشورت کنید. او مسکن مناسبی را به شما پیشنهاد خواهد داد. ممکن است مصرف بعضی از داروها، برای عمل بینی مناسب نباشد و با این فعالیت، تداخل ایجاد کند. در نتیجه به طور کلی بهتر است در این دوره به سراغ مصرف خودسرانه دارو نروید و با پزشک متخصص جراحی بینی خود، در زمینه مصرف هر دارویی مشورت کنید.

فراموش نکنید که مصرف داروهایی نظیر آسپرین، ایبوپروفن و دیگر داروهای التهاب آور اجتناب کنید. این دارو ها میزان خونریزی احتمالی در بینی را افزایش می دهد.

2- بهتر است برای برداشتن تامپون بینی از اتاقی با دمای پایین استفاده کنید. دمای پایین می تواند از میزان خونریزی بینی فرد بکاهد. از این گذشته در هنگام مراجعه به مطب پزشک، لباس ها کهنه و قدیمی خود را بر تن داشته باشید، چرا که ممکن است، لباس های شما بر اثر خونریزی بیش از حد بینی به کلی آلوده شود. بهتر است قبل از برداشتن تامپون بینی صورت و گردن خود را با آب خنک بشویید. دمای پایین موجب انقباض رگ ها می شود و سرعت گردش خون در بدن را کاهش می دهد. در نتیجه هر چه دما پایین تر باشد، سرعت و احتمال خونریزی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

3- فراموش نکنید که خونریزی پس از برداشتن تامپون بینی به هیچ عنوان غیر متعارف نیست. لذا در صورت بروز خونریزی می توانید قسمت بالای بینی را به مدت ۵ دقیقه نگهدارید تا خونریزی بینی متوقف شود. سعی کنید سر خود را بالا نگه دارید و  از آب گرم استفاده نکنید.

4- انتخاب نوع مناسبی از تامپون و همچنین مهارت پزشک در برداشتن آن نیز، نقش بسیار مهمی در کاهش درد شما ایفا خواهد کرد. اگر انتخاب تامپون به صورت مناسبی برای شما صورت بگیرد و پزشک نیز برداشتن تامپون را به خوبی انجام بدهد، درد کم تری برای شما ایجاد خواهد شد.

چه اقداماتی از بروز عوارض پس از برداشتن تامپون بینی می کاهد ؟

فرد باید پس از برداشتن تامپون بینی و اتمام خونریزی بینی، مجرای بینی خود را با آب بشوید. این اقدام مجرای بینی را از لخته های خونی باقی مانده می زداید. به این ترتیب روند بهبودی بینی نیز سرعت خواهد یافت.

برای دستیابی به نتایج مورد نظر باید ۳ تا ۴ مرتبه در روز این کار را به انجام برسانید. شستشوی بینی می تواند روند بهبودی بینی را تسریع کند. از این گذشته از میزان عوارض ناشی از برداشتن تامپون بینی نیز به شدت کاسته خواهد شد. برای شستشوی بینی به روش زیر عمل کنید:

1. یک پمپ مخصوص شستشوی بینی تهیه کنید. پمپ تهیه شده را از آب تمیز پر کنید.
  2. روی سینک روشویی دستشویی خم شوید و نوک پمپ را در لبه یکی از حفره های بینی خود قرار دهید و به آرامی آب را وارد مجرای بینی خود کنید.
  3. دهان خود را باز نگاه دارید. آب وارد شده از دیگر مجرای بینی یا دهان شما خارج خواهد شد.
  4. همین پروسه را برای مجرای دیگر بینی خود نیز به انجام برسانید.
  5. پس از شستشوی بینی، با استفاده از وازلین حفره های بین خود را چرب کنید. به این ترتیب از خشک شدن و پوسته پوسته شدن بینی خود نیز ممانعت خواهید کرد.

با انجام اقدامات بالا می توانید بدون هیچگونه عوارضی برداشتن تامپون بینی خود را با موفقیت به پایان برسانید.

اگر این کار در شرایط استاندارد صورت بگیرد، وضعیت ناخوشایندی برای شما به وجود نمی آورد و خونریزی زیادی نیز در پی نخواهد داشت.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۷۰۰۵ تماس بگیرید.