تبخال در کودکان و علائم و درمان آن

کودکان نو پا و کودکانی که در سنین پیش دبستانی هستند معمولاً در این بازه زمانی مبتلا به یک سری تاول های جوش مانندی در اطراف دهان، چانه، بینی، لب و گونه های شان می شوند که اصطلاحاً به این تاول ها تبخال می گویند. تبخال در کودکان ممکن است که چند روز باقی مانده و بعد از آن کم کم شروع به زخم و خشک شدن می کنند.

تبخال در کودکان علل ، علائم و درمان آن

معمولاً این تاول ها بعد از یک دوره یک هفته ای بهبود یافته و از بین می روند. نکته ای که در خصوص روند بهبود این تبخال ها وجود دارد این است که به هیچ عنوان نباید این تاول ها را دست کاری کرد یا در زمان خشک شدن سطح آن ها، تبخال ها را با دست تخلیه کرد.

این کار می تواند باعث به جای ماندن جای تاول ها روی صورت شود، خصوصاً اگر این تبخال ها در اطراف پوست دهان ایجاد شده باشد. در ادامه این مقاله به تفصیل در خصوص علل و علائم تبخال در کودکان صحبت خواهیم کرد و راهکارهای موجود جهت درمان تبخال را ارائه خواهیم داد.

عامل بروز تبخال در کودکان چیست؟

تاول و تبخال های ایجاد شده در کودکان را اصطلاحاً زخم های سرماخوردگی (Cold Sores) می نامند؛ اما باید گفت در واقع این تاول ها هیچ ربطی به سرما خوردگی یا ویروس سرما خوردگی ندارند. تبخال در کودکان در حقیقت در اثر ویروس تبخال سیمپلکس نوع یک یا در واقع HSV-1 ایجاد می شود.

این ویروس از خانواده ویروس های هرپس است که در انواع خطرناک تر آن در دستگاه تناسلی دیده شده و زخم های تناسلی را به وجود می آورند؛ اما باید گفت این ویروس هیچ خطری نداشته و به جز این تاول های ساده مشکل دیگری را برای افراد به وجود نمی آورد. در نتیجه درمان تبخال فرایند خاصی را شامل نمی شود.

کودکان زمانی که به این ویروس مبتلا می شوند، ویروس می تواند برای مدت زمان طولانی در آن ها به صورت نهفته باقی بماند. ویروس تبخال در کودکان بعد از گذشت مدتی می تواند در شرایط مختلفی مانند سرماخوردگی، تب، ضعف سیستم ایمنی یا سایر بیماری ها در بدن کودک فعال شود.

تبخال در کودکان علل ، علائم و درمان آن

نکته ای که در خصوص ویروس سیمپلکس نوع یک و بروز تبخال در کودکان وجود دارد این است که این ویروس نیز مانند انواع مشابه ویروس های موجود در این خانواده ویروس هایی واگیردار هستند. در نتیجه در صورت تعامل و برخورد کودک با فردی که مبتلا به ویروس است، کودک می تواند مبتلا به تبخال شود یا بالعکس این حالت نیز می تواند رخ دهد.

نحوه انتشار ویروس های HSV-1 به چه شکل است؟

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، ویروس های این خانواده بسیار مسری هستند. ویروس ها می توانند از طریق بزاق، تماس پوست با پوست افراد یا حتی از طریق لمس و استفاده از شی و وسیله ای که توسط فرد مبتلا به ویروس استفاده شده است نیز انتقال بیابند.

موارد مختلفی مانند استفاده از لیوان یا ظروف مشترک، بوسیدن، استفاده و به اشتراک گذاشتن دستمال و حوله یا هر نوع وسیله ای که باید به صورت شخصی استفاده شود می تواند عامل انتقال ویروس محسوب شود. همچنین لمس کردن تاول ها قبل از خوب شدن می تواند باعث بروز تبخال در کودکان شود.

در مرحله اولیه بیماری و ابتلا به ویروس HSV در کودکان، تاول ها و تبخال های ریزی در اطراف دهان ایجاد شده که ممکن است به لثه ها و دهان نیز انتشار یابد. در اکثر موارد والدین کودک در فاز اول بروز تبخال در کودکان متوجه بیماری و وجود تبخال ها نخواهند شد. در نتیجه ممکن است همین عامل برای انتقال ویروس از یک کودک به کودکان دیگر یا حتی والدین باشد.

در چه مواردی بروز تبخال در کودکان می تواند خطرساز شوند؟

به صورت کلی ویروس های HSV-1 که عامل بروز تبخال در کودکان هستند، ویروس های بی خطری هستند و به جز این زخم ها مشکل دیگری را به وجود نخواهند آورد؛ اما در موارد محدودی ممکن است این ویروس ها در کودکان مشکلاتی را ایجاد کنند.

یکی از مواردی که بروز تبخال در کودکان می تواند خطر ساز شود، انتقال ویروس به چشم است. در صورت رخ دادن همچنین اتفاقی ممکن است عفونت قرنیه در اثر ویروس HSV ایجاد شود. عفونت قرنیه در اکثر مواقع بدون مشکل خاصی بهبود می یابد اما در صورت شدت یافتن عفونت، می تواند باعث بروز زخم در قرنیه یا حتی کوری شود.

یکی از مواردی که HSV می تواند به عنوان یک عامل پر خطر محسوب شود، بروز تبخال در کودکان زیر یک سال است. والدین یا خانواده این نوزادان باید دقت کنند که سیستم ایمنی در این گروه سنی بسیار ضعیف است و هنوز ایمنی لازم را در برابر این ویروس پیدا نکرده اند.

در نتیجه والدین باید دقت داشته باشند که در صورت ابتلا به ویروس از تماس و برخورد با نوزاد خصوصاً بوسیدن نوزاد شدیداً پرهیز کنند. در صورت تماس و بروز علائمی مانند تب و تاول های کوچک پوستی که معمولاً بعد از گذشت ۲ تا ۱۲ روز به وجود می آیند، سریعاً باید به پزشک مراجعه کرد.

در موارد بسیار محدودی نیز بروز تبخال در کودکان می تواند باعث بروز التهاب مغز شود که اصطلاحاً به آن آنسفالیت مغزی می گویند. این بیماری جزء بیماری های بسیار جدی و خطرناک است که باید سریعاً برای درمان آن اقدام کرد. عدم درمان به موقع می تواند آسیب های جدی و طولانی مدت مغزی را به دنبال داشته باشد.

علائم تبخال در کودکان شامل چه مواردی است؟

علائم تبخال (herpes) در کودکان مختلف به اشکال متفاوتی ظاهر می شود. در برخی از کودکان در فاز اول ابتلا به ویروس HSV هیچ نوع علامت خاصی مشاهده نمی شود. در مواردی ممکن است ویروس در کودکان علائمی بیماری آنفلوانزای شدید را نشان داده و زخم هایی را در اطراف لب و دهان کودک مشاهده کنیم.

علائم تبخال در کودکان به صورت کلی شامل تاول های کوچک روی لب ها که ممکن است بزرگ تر بوده و پر از مایع باشند. این تاول ها در مواردی پوسته پوسته می شوند. در مواردی نیز پوست اطراف لب ها و دهان فرد حالت سوزن سوزن پیدا کرده و خارش و تحریک را در دهان و لب ها شاهد هستیم.

راهکارهای درمانی برای مقابله با تبخال در کودکان

به صورت کلی درمان ارائه شده برای تبخال و علائم آن به مواردی چون سن و سلامت عمومی کودک بستگی دارد. همچنین شدت علائم و بیماری نیز تعیین می کند که چه مسیر درمانی را باید برای درمان تبخال در کودکان به کار برد.

به صورت کلی اما باید گفت که خود ویروس درمانی ندارد. در واقع در صورت تنها یک بار برخورد با ویروس و ابتلا به آن دیگر راهی برای خلاصی از ویروس وجود نخواهد داشت و ویروس برای همیشه در بدن کودک باقی خواهد ماند. در نتیجه در صورت ابتلا کودک نمی توان ویروس را درمان کرد.

اما برای درمان و کاهش علائم تبخال در کودکان در مواردی از یک سری داروهای ضد ویروسی استفاده می شود. داروهای درمان تبخال جز داروهای بدون نسخه بوده که به صورت پماد و قرص تهیه می شوند و بهتر است که از زمان شروع علائم و در مراحل اولیه درمان را شروع کرد.

نکته مهمی که والدین می توانند در زمینه درمان تبخال در کودکان انجام دهند، ممانعت از پخش شدن تبخال است. در نتیجه والدین باید از تماس و دستکاری تبخال توسط کودک جلوگیری کنند. دست نزدن به تاول ها همچنین به منظور عدم بر جای ماندن زخم نیز بسیار حائز اهمیت است.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست و مو مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۷۰۰۵ تماس بگیرید.