درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
( رای)

تزریق بوتاکس برای درمان بیماری آشالازی

آشالازی یا آشالاژی از اختلالات شایع مربوط به حرکات مری می باشد. افرادی که مبتلا به این بیماری می باشند در هنگام بلع غذاهای جامد یا نوشیدنی  با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

این بیماری در دو حالت خفیف و شدید دیده می شود که در حالت خفیف بیماران در ابتدا با علائمی مانند گیرافتادگی غذا و یا چسبیدن غذا که به دیسفاژی معروف است را در مری احساس می‌ نمایند.

تزریق بوتاکس برای درمان بیماری آشالازی

مشکل در بلع مایعات از علائم پیشرفت بیماری آشالازی می باشد. البته به این نکته دقت نمایید که پیشرفت بیماری ممکن است سال ها به طول انجامد به طوری که اکثر بیماران  متوجه پیشرفت بیماری نمی شوند و متاسفانه موقعی متوجه شدید شدن اختلال می شوند که علائم بیماری به شدت افزایش پیدا کند.

از علائم دیگر شدت این بیماری می توان به برگشت غذا به مری، درد قفسه سینه و سوزش سر دل اشاره کرد. در صورتی که این بیماری درمان نشود، کاهش وزن و سوءتغذیه را به دنبال خود می آورد.

تزریق بوتاکس برای درمان بیماری آشالازی

علت این بیماری این است که در بیماران مبتلا به آشالازی دریچه ی اسفنکتر تحتانی مری به‌طور کامل باز نمی گردد، بنابراین مسیر غذاهای جامد و مایع مسدود شده و غذا به‌راحتی در معده وارد نمی شود.

در مراحل ابتدایی این بیماری مری برای جبران افزایش مقاومت دریچه در برابر باز شدن به  مواد غذایی فشار بیشتری وارد می کند و سعی می‌کند تا مواد غذایی را به هر شکل ممکن عبور دهد اما با گذشت زمان و پیشرفت بیماری،  عضلات مری توانایی فشار بر مواد غذایی را از دست داده و درنهایت، مری در بالای  اسفنکتر تحتانی خود کشیده شده و حالتی گشاد پیدا می کند و مشکلات جدی‌تری مانند اختلال در غذا خوردن، اختلال در بلع، تجمع مایعات و غذا در مری و بیماری های گوارشی مانند زخم معده به وجود می آید.

از علائم عمومی این بیماری می توان به کاهش وزن شدید، ناراحتی شدید در قفسه سینه، درد موضعی و موقتی در پشت گردن، بازوها و سرفه های شدید در حالت خوابیده، عفونت ثانویه ریه، ورود ذره های غذا به شش ها، آسپیراسیون ریوی اشاره کرد.

دارو درمانی، اتساع پنوماتیک، جراحی و تزریق بوتاکس از روش های درمانی این بیماری می باشند.

مشاهده مطلب
آیا دفعات تزریق بوتاکس محدود است ؟

نحوه عملکرد تزریق بوتاکس برای درمان بیماری آشالازی

سم بوتولینوم که با نام بوتاکس شهرت پیدا کرده است وقتی به عضلات مری تزریق می شود، سبب آرامش و ریلکس شدن کوتاه‌ مدت عضلات اسفنکتر تحتانی مری می‌شود. آرامش و فلج موقت عضلات این ناحیه به بهبود تخلیه مری و تسکین علائم بیمار کمک چشمگیری  می‌نماید.

تزریق بوتاکس به عضلات ناحیه ی مری از طریق آندوسکوپی صورت می پذیرد. متأسفانه، اثر بوتاکس با گذشت زمان کاهش پیدا کرده و بیش از ۵۰ درصد از بیماران بازگشت مجدد بیماری را تجربه می نمایند. بنابراین توصیه می شود تا تزریق بوتاکس بعد از 6 ماه دوباره تکرا شود، تزریق دفعات بعدی با فاصله ی کمتری صورت می گیرد و ممکن است به 24 ماه نیز برسد.

تزریق بوتاکس بدون جراحی، گذراندن دوره نقاهت، بیهوشی صورت گرفته و عوارض جانبی جدی و زیادی ندارد، به همین سبب مورد توجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته و برای افرادی که تمایلی به مصرف دارو خصوصا در طولانی مدت ندارند، توصیه می شود. تزریق بوتاکس برای اوایل دوره بیماری بسیار موثر می باشد.

تزریق بوتاکس برای درمان واژینیسموس

واژینیسموس یکی از اختلالات جنسی و روانی در زنان متاهل است که در آن مهبل یا واژن فرد دچار انقباض شدید و دردناک شده و مقاربت را غیر ممکن می کند. دقت نمایید که این انقباضات به صورت غیر ارادی رخ می دهند.

علت اختلال واژینیسموس از نظر پزشکان هنوز دقیقا مشخص و واضح نمی باشد، اما از نظر روانشناسی برخی دلایل برای بروز این اختلال بر شمرده شده است، زنانی که متاسفانه دچار تجربه ی تلخ تجاوز شده اند،  زنانی که دچار آسیب های فیزیکی شدید در ناحیه ی مهبل شده اند، افرادی که تربیت جنسی سختی داشته اند، شایعه ی بیشتری دارد.

علاوه بر علل روانی اختلال واژینیسموس می تواند همراه با برخی مشکلات پزشکی نیز باشد، این علت ها شامل مواردی چون بیماری های مقاربتی خاص و مشکلات لگن خاصره و همچنین تغییرات هورمونی همراه با بروز یائسگی می باشد.

استرس و اضطراب در هنگام نزدیکی در بروز این اختلال بی تاثیر نمی باشد.

دارو درمانی و روان درمانی می تواند برای رفع و درمان این عارضه مفید به فایده باشد. اما علاوه بر این دو روش، ” تزریق بوتاکس در واژن ” نیز در درمان واژینیسموس به خوبی جواب می دهد.

نحوه عملکرد تزریق بوتاکس برای درمان واژینیسموس

استفاده از بوتاکس در درمان واژینیسموس شامل چند تزریق دارویی است. بوتاکس به مناطق عضلانی خاصی در منطقه ی مهبل تزریق می شود.

محدودیت های تزریق بوتاکس چیست

عضلاتی که در اطراف دهانه ی واژن قرار دارند در هنگام تزریق بوتاکس بیشتر مورد توجه بوده و تزریق در آن ها جلوی انقباض و اسپاسم غیر ارادی را می گیرد.

عضلات اصلی واژن سه ماهیچه می باشد که تزریق بوتاکس بر روی تمام این ماهیچه ها صورت می پذیرد. زیرا این احتمال وجود دارد که هر سه عضله موجب بروز اسپاسم و انقباض شدید در هنگام مقاربت می شوند. دوز تزریق بوتاکس در این عضلات می تواند متفاوت باشد، تزریق با دوز بیشتر در ماهیچه هایی که بیشترین گرفتگی را دارند، تزریق می شود.

دوز بالاتر و تزریق در ناحیه ی غلط ممکن است سبب بروز عارضه ی بی اختیاری ادرار گردد، برای همین تزریق در دیواره های جانبی واژن با دوز کم صورت می گیرد. اکثر افراد پس از یکبار تزریق بوتاکس، دیگر احتیاجی به تزریق نداشته و واژینیسموس در آن ها به طور کامل درمان می شود.

تزریق بوتاکس در ناحیه ی واژن علاوه بر درمان واژینیسموس فواید دیگری را نیز به دنبال دارد که از این فواید می توان به افزایش میل جنسی، افزایش جریان خون در ناحیه ی مهبل، حس تازگی و جوانسازی ناحیه ی واژن، افزایش حال خوب روانی اشاره کرد.

روش تزریق بوتاکس واژن، از روش های پر خطر محسوب نمی شود.پس از تزریق بوتاکس، به مدت یک سال، قدرت انعطاف پذیری عضلات افزایش پیدا کرده و مشکلاتی همچون اسپاسم و درد در هنگام نزدیکی  کاملا رفع می شود. فرد از رابطه ی جنسی لذت بیشتری برده و اعتماد به نفس زیادی پیدا می کند.

همچنین تزریق بوتاکس می تواند دردهای ناشی از اختلالات کف لگن را به طور چشمگیری کاهش دهد.

تزریق بوتاکس در واژن می تواند اختلالاتی چون گرفتگی ماهیچه در طول رابطه، درد در هنگام معاینه ی لگن توسط پزشک، درد در هنگام ادرار و مدفوع، درد لگن، فشار بر روی مثانه، بی اختیاری ادرار استرسی در هنگام عطسه و سرفه را به دنبال آورد. این عوارض دائمی نبوده و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از بین می روند.

در صورتی که این عوارض ادامه دار باشند، می تواند ناشی از تزریق ناصحیح باشد که بسیار نادر است. با تجویز مسکن هایی می توان از این عوارض در امان ماند.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست مو در مورد تزریق بوتاکس مشورت نمایید.

جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۷۰۰۵ تماس بگیرید. همچنین شما عزیزان می توانید از طریق سیستم چت آنلاین وب سایت، از مشاوره آنلاین هم بهره مند بشوید.

تزریق بوتاکس قبل از جراحی بینی
درحال ارسال