کاشت مو

معرفی داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

یکی از مراقبت های بعد از کاشت مو که متخصص ها خیلی در مورد آن به بیمار سفارش می کنند، مصرف داروها و قرص های تجویز شده است. متخصص با توجه به وضعت بیمار و نوع نیازهای او، داروهای خاصی را برای بیمار تجویز می کند که شامل آنتی بیوتیک، مسکن، ویتامین C، فیناستراید و ماینوکسیدیل می شود.

داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

این داروها در جلوگیری، بهبود عوارض و اثرات جابنی نقش بسیار مهمی دارند و در صورت سهل انگاری بیمار و عدم مصرف این داروها، مشکلات و عوارض بیشتری بعد از کات مو برای فرد بوجود می آید.

دریافت تخفیف 500 هزار تومانی کاشت مو + مشاوره رایگان

( کلینیک رز اولین ارائه دهنده مقالات پزشکی صوتی و متنی در ایران )

اگر قصد دارید این مقاله را به صورت صوتی گوش نمایید، بر روی player زیر کلیک نمایید.

آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک ها که به عنوان آنتی باکتریال هم شناخته می شوند، یکی از داروهایی هستند که متخصص بعد از کاشت مو برای بیمار تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها میتوانند باعث کاهش/مانع رشد باکتری ها بشوند.

آنتی بیوتیک ها داروهای قوی هستند که در جلوگیری یا بهبود عفونت در سر بیمار نقش بسیار مهمی دارند. عفونت هم یکی از اثرات جانبی بسیار مهمی است که بعضی از بیماران را درگیر می کند و در صورتیکه به موقع درمان نشود، آسیب های زیادی را به گرافت های کاشته شده وارد می کند و در نتایج کاشت مو هم تاثیر بسیار بدی می گذارد.

داروهای تقویتی بعد از کاشت مو

قبل از اینکه باکتری در بدن تکثیر بشود و نشانه های عفونت در سر بیمار نمایان بشود، سیستم ایمنی بدن می تواند آنها را از بین برد.

از نشانه های بروز عفونت می توان به ظاهر شدن قرمزی، تورم، خونریزی بیش از حد، داشتن حس سوزش در پوست سر اشاره نمود.

اگرچه داشتن هر یک از این نشانه ها ممکن است پس از انجام کاشت مو اتفاق بیفتد اما در صورت بروز همه این موارد همزمان با یکدیگر حتما به پزشک مراجعه کرده و برای درمان آن اقدام نمایید.

گلبول های سفید خون به باکتری های مضر حمله می کنند و حتی اگر نشانه های عفونت در سر بیمار هم بوجود آمده باشد، سیستم ایمنی بدن میتواند از پس این باکتری ها بربیاید و عفونت را درمان کند.

در یک سری از موقعیت ها که تعداد باکتری های مضر بسیار زیاد می شود، سیستم ایمنی بدن نمی تواند با همه ی این باکتری ها مبارزه کند و در این شرایط، استفاده از آنتی بیوتیک می تواند کمک زیادی به از بین بردن باکتری ها بکند. آنتی بیوتیک ها انواع مختلفی دارند.

خوشبختانه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش و اطلاعات، می توان از خطر ابتلا به عفونت دور ماند. همچنین در صورت ابتلا به عفونت می توان از پیشروی آن در بدن جلوگیری کرده و کنترل نمود.

هرچه پیشگیری و درمان سریعتر صورت پذیرد، آسیب به نواحی اهدا کننده و گیرنده کمتر شده و نتایج بهتری از درمان، به دست خواهد آمد.

موارد زیر از جمله روش ها جلوگیری از بروز عفونت می باشند.

1. سعی کنید هیچ تماسی در نواحی گیرنده و اهدا کننده فولیکول ها برقرار نکنید.
  2. از بین بردن زخم ها موجب ابتلا به عفونت و گسترش آن می شود بنابراین زخم ها را از بین نبرده و به پوست خود زمان دهید تا خودبخود بهبود یابد.
  3. یکی از دلایل ابتلا به عفونت عدم استریل بودن ابزار آلات استفاده شده در هنگام کاشت مو می باشد. حداقل پس از Hair transplant به دستورالعمل های بهداشتی توجه کرده و مراقبت باشید تا پوست سر آلوده نگردد.

از مصرف مشروبات و نوشیدنی های الکی و استعمال دخانیات در دوره نقاهت خودداری کرده و مصرف این قبیل مواد را به پس از بهبودی موکول نمایید.

البته بیماران باید توجه کنند در صورتی که متخصص برای آنها آنتی بوتیک تجویز کند، باید این دارو را مصرف کنند و مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها یا استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها باعث پایداری بیشتر باکتری ها در سر می شود و در نتیجه، آنتی بیوتیک نمیتوانند در مقابل این باکتری ها عملکرد خوبی داشته باشد.

اکثر متخصص ها قبل و بعد از کاشت مو برای بیمار خود آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

اثرات جانبی آنتی بیوتیک ها شامل درد در ناحیه شکم، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و غیره می شود.

مسکن

بعد از کاشت مو بیمار درد زیادی را احساس می کند؛ بویژه در سر خود. داورهای مسکن می توانند درد را کاهش بدهند و بخاطر همین متخصص در دوره ریکاوری از بیمار می خواهد که مسکن مصرف کند.

مسکن می تواند سردرد، درد جراحت و یا هر نوع درد دیگری را بعد از کاشت مو کاهش بدهد. استخراج فولیکول ها و بخیه سر می تواند منشا سردردهای شدید در بعضی از بیماران باشد. مسکن ها انواع مختلفی دارند و متخصص با توجه به میزان درد و شرایط بیمار، مسکن خاصی را تجویز می کند.

خرید مسکن ها بدون نسخه پرشک می تواند مشکلات بیشتری را برای بیمار فراهم کند؛ مثلا بعضی از مسکن ها باعث افزایش خونریزی در سر می شوند پس انتخاب نوع مسکن و دور مناسب را به متخصص بسپارید.

در مواردی که داروی مسکن تجویز شده توسط متخصص نتواند درد بیمار را کاهش بدهد، ممکن است متخصص مسکن های قوی تری را برای بیمار تجویز کند.

ویتامین C

رشد موها به خودی خود تنها 15 میلی متر در سال است بنابراین رشد موها و روند بهبودی به کندی هرچه تمام تر پیش خواهد رفت. برای افزایش سرعت رشد موها نیاز به محرک خواهد بود.

ویتامین ها یکی از موثرترین محرک ها برای رشد مو می باشند زیرا این ویتامین ها را می توانید از غذاها، میوه ها و سبزیجات روزانه ی خود نیز تامین نمایید.

در صورت عدم تامین ویتامین های ضروری برای رشد و تقویت موها، پزشک قرص و مکمل هایی که حاوی اینگونه ویتامین ها می باشند را تجویز کرده تا رشد موها با سرعت بیشتری پیش رود.

ویتامین C یکی از ویتامین های مخصوص موهاست که معمولا در بین داروهای تجویز شده برای بیمار وجود دارد. ویتامین C به رشد و تقویت موها کمک می کند زیرا ویتامین C می تواند جریان خون را در سر افزایش بدهد.

ویتامین C میتواند به مویرگ ها کمک کند که خون بیشتری را به فولیکول ها برسانند و با انتقال بیشتر خون به سر و فولیکول ها، مواد غذایی بیشتری به فولیکول ها رسیده، دوره نقاهت کوتاه تر شده و بهبودی سریعتر اتفاق می افتد.

ویتامین C می تواند به تولید کلاژن هم کمک کند؛ کلاژن برای رشد موها اهمیت زیادی دارد.

ویتامین C با خاصیت آنتی اکسیدانی خود موجب تضعیف عملکرد رادیکال های آزاد شده و در نتیجه آن باعث عدم تغییر رنگ موهای طبیعی فرد می شود.

علاوه بر همه اینها، ویتامین C نقش مهمی در جذب آهن دارد که باعث حفظ سلامت موها می شود و این ویتامین می تواند تورم و قرمزی را هم در سر بیمار کاهش بدهد. ویتامین C را طبق دستور متخصص مصرف کنید.

در صورت کمبود ویتامین C در بدن، پوست سر خشک شده و تحریک می شود. هرچه پوست خشک تر باشد، به فولیکول ها آسیب بیشتری وارد شده و نتایج نهایی نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار می گیرند.

غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند شامل کیوی، پاپایا، آناناس، توت فرنگی، بلوبری، هندروانه، میوه و آبمیوه هایی مثل پرتقال و گریپ فروت، انبه و فلفل قرمز، بروکلی، لیمو، گوجه، نخود فرنگ،ی گیاه جعفری و میوه گواوا هستند.

ویتامین B7 یا بیوتین

اسیدهای چرب یکی از موثرترین مواد برای رشد و جلوگیری از شکنندگی موها می باشند. مصرف منظم ویتامین B7 یا بیوتین موجب شده که موها ترمیم شده، سرعت رشد موها افزایش یابد و از شکسته شدن موها نیز جلوگیری به عمل آید.

بسیاری از پزشکان برای افزایش نتیجه دهی درمان برای مراجعه کنندگان خود بیوتین تجویز می نمایند.

زرده تخم مرغ و آجیل سرشار از بیوتین می باشند. علاوه بر این مواد می توانید بیوتین را در مواد غذایی نظیر بادام، نخود سبز، شیر و لبنیات، عدس و ماهی نیز یافت نمایید.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل برای بیمارهای خانم تجویز می شود؛ مخصوصا خانم هایی که الگوی ریزش زنانه دارند. در الگوی ریزش زنانه،  فولیکول های مو در طول زمان کوچک و کوچک تر می شوند و هر چه فولیکول ها کوچکتر بشوند، سرغت رشد موها بسیار کاهش می یابد.

خانم هایی که به دلیل الگوی ریزش زنانه خود اقدام به کاشت مو کرده اند، استفاده از ماینوکسدیل در توقف ریزش مو و رشد موها بعد از کاشت مو هم بسیار مفید است.

اگرچه این محصول هم برای زنان و هم برای مردان قابل استفاده است اما ماینوکسیدیل 2% برای زنان و ماینوکسیدیل 5% برای مردان مورد استفاده قرار می گیرد.

این دارو به دو صورت کف و مایع در دسترس عموم قرار گرفته است و هر دو به یک میزان بر نتایج نهایی تاثیر می گذارند.

با این حال به دلیل استفاده از پروپیلن گلیکول در نوع مایع این دارو، احتمال 22 درصدی ابتلای خریدار به واکنش های آلرژیک افزایش می یابد این در حالی است که در نوع فوم تنها 2% این احتمال وجود دارد.

قبل از استحمام به مدت 4 ساعت ماینوکسیدیل را بر کف سر مالیده و به آن زمان دهید تا به خوبی بر فولیکول ها عمل نماید.

در بیشتر اوقات افرادی که ا این دارو استفاده می کنند پس از گذشت 3 الی 4 ماه از زمان مصرف، شاهد رشد موها و اثرات ماینوکسیدیل خواهند بود.

نامزدهای ایده آل برای مصرف روگائین دارای شرایط زیر می باشند.

1. افرادی که در هر مرحله ای از ریزش مو قرار دارند.
  2. جوانانی که از رشد موها و یا تراکم موهای خود ناراضی می باشند.
  3. افرادی که تحت انجام روش های دیگر تقویت کننده مو مانند کاشت مو و یا لیزر درمانی قرار گرفته و به دنبال روش های دیگر مکمل کننده می باشند.
  4. افرادی که دارای مشکل ریزش مو می باشند و خواستار متوقف نمودن آنند.

افرادی که متقاضی انجام کاشت مو می باشند و خواستار تثبیت موهای خود، 4 ماه قبل از شروع hair transplant می باشند.

ماینوکسیدیل محلولی است که میتوان از آن به صورت موضعی بر روی سر استفاده کرد. اثرات جانبی ماینوکسیدیل شامل احساس سرگیجه، خستگی، خواب آلودگی، تورم موقت، استفراغ، حالت تهوع، درد در ناحیه سینه ها و تغییراتی در رنگ، طول و میزان ضخامت موهای صورت یا بدن می شود.

فیتاستراید یا فین پشیا

فیناستراید، نام تجاری فین پشیا و پروپشیا است که از آن برای درمان الگوی طاسی مردانه (آلپوسی آندروژنیک) استفاده می شود.

فیناستراید می تواند مقدار هورمون طبیعی “دی هیدروتستوسترون” را در بدن کاهش بدهد.

کاهش دی هیدروتستوسترون در بدن می تواند ” رشد موها را بعد از کاشت مو ” افزایش بدهد واز ریزش موی سر جلوگیری کند. داروی فیناستراید برای بیماران مردی تجویز می شود که کاشات مو انجام داده اند. مصرف فیناستراید در خانم ها محدودیت دارد. برای اینکه از فیناستراید نتیجه بهتری بگیرید، باید آن را طبق دستور متخصص و به طور روزانه مصرف کنید.

اگرچه نتایج کاشت مو به تنهایی می تواند مراجعه کننده را از انجام این درمان راضی و خشنود سازد، اما برای کارآمد بودن درمان، استفاده از فیناستراید می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

مصرف این دارو علاوه بر رشد موهای کاشته شده می تواند به رشد موهای ناحیه اهدا کننده نیز کمک نماید.

استفاده از فیناستراید برای رشد موها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده است. اگر نسبت به فیناستراید آلرژی دارید، حتما به پزشک خود اطلاع بدهید تا این دارو را برای شما تجویز نکند.

واکنش های آلرژیک بدن به فیناستراید شامل مشکلات تنفسی، تورم در صورت، لبها، زبان یا گلو می شود. اثرات جانبی فیناستراید شامل تورم در دستها یا پاها، تورم یا التهاب سینه ها، سرگیجه، ضعف، سردرد، اختلالات و ضعف جنسی و غیره می شود.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست مو در مورد کاشت مو مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره 02144067005 تماس بگیرید.

همچنین شما عزیزان می توانید از طریق سیستم چت آنلاین وب سایت، از مشاوره آنلاین هم بهره مند بشوید.