کاشت مو

تاثیر سیگار بر کاشت مو و مضرات آن

تاثیر سیگار بر کاشت مو و مضرات آن

تاثیر سیگار بر کاشت مو

همه ما می دانیم که سیگار به سیستم تنفسی ما آسیب می زند و می تواند یکی از دلایل ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی هم باشد. کشیدن سیگار حتی می تواند باعث طاسی سر هم بشود.

تاثیر سیگار بر کاشت مو

از آنجایی که کاشت مو نیز نوعی سرمایه گذاری می باشد، باید درباره تمامی جوانب آن به خوبی تحقیق کرده و درباره آن اطلاعات کافی و صحیح داشته باشید.

دریافت تخفیف 500 هزار تومانی کاشت مو + مشاوره رایگان

به تمام بیمارانی که قصد کاشت مو دارند، گفته می شود که حداقل در دوره ای که قصد کاشت مو دارند از سیگار کشیدن خودداری کنند ولی با وجود همه ی این تذکرات توسط متخصصین، بسیاری از بیماران این نکته مهم را نادیده می گیرند.

سیگار تاثیر منفی در میزان موفقیت کاشت مو می گذارد و حتی مدت زمانی که فولیکول ها می توانند در روی سر زنده بمانند را هم بسیار کاهش می دهد.

تاثیر سیگار بر کاشت موی طبیعی

همه ی ما می دانیم که سیگار کشیدن چقدر برای سلامتی ما مضر است ولی آیا اطلاع دارید که کشیدن سیگار می تواند چه تاثیرات منفی در فرآیند کاشت مو بگذارد ؟

بعد از کاشت مو هم افراد سیگاری دائم نگران هستند که گرافت های آنها زنده نماند ولی در کمال ناباوری، با ریزش تک تک موهایشان مواجه می شوند؛ پس لازم است تاثیر کشیدن سیگار بر کاشت مو را دقیق تر بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

مصرف سیگار قبل و پس از درمان، علاوه بر ایجاد بیماری برای مصرف کننده، مشکلات دیگری از جمله عدم پاسخ دهی فولیکول ها به پیوند مو و متحمل شدن هزینه های اضافی را در بر خواهد داشت.

اثرات منفی سیگار بر کاشت مو

1. عدم اکسیژن رسانی به فولیکول های مو

تحقیقات زیادی در مورد ارتباط بین سیگار کشیدن و ریزش مو انجام شده است. طبق تحقیقات در سال 2007، سیگار کشیدن منظم و حدود 1 الی 20 نخ سیگار در روز، می تواند باعث ریزش موی خفیف تا شدید در مردانی بشود که در دوره میانسالی خود قرار دارند.

در واقع، نیکوتین موجود در خون مانع از جابجایی کربن مونو اکسید با اکسیژن می شود. سیگار بر روی جریان خون تاثیر می گذارد و در نتیجه، فولیکول های مو بدون اکسیژن می مانند و شروع به ریزش می کنند.  

2. تغییر ساختار رگ های خونی     

نیکوتینی که در سیگار وجود دارد، باعث جمع شدن و انقباض رگ های خونی در سر می شود و مانع خونرسانی این رگ ها به فولیکول ها می شود. در واقع، هر چیزی که بر روی گردش خون سر تاثیر منفی بگذارد، در ریکاوری بیمار بعد از کاشت مو اختلال ایجاد کرده و بیمار دیرتر بهبود می یابد.

سیگار کشیدن باعث می شود که فولیکول های جدید خشک بشوند و در نهایت از بین بروند؛ حتی اگر در سر بیمار رشد خوبی کرده باشند.

3. ایجاد آلوپسی آندروژنیک

آلوپسی آندروژنیک واژه ای است که به ریزش موها در هر دو جنس (هم خانم ها و هم آقایان) اشاره دارد. آلوپسی آندروژنیک به الگوی طاسی در مردها هم مربوط می شود و شامل ریزش مو در در هر دو بخش از گیجگاه فرد (جلوی سر) می شود.

در آلوپسی آندروژنیک، خط رویش مو به سمت عقب می رود و جلوی سر شبیه حرف ام انگلیسی می شود. بخش جلوی سر به تدریج کم پشت تر می شود و حتی باعث طاسی جزئی یا کامل بیمار هم می شود که میتوان از ” کاشت مو برای بیماران آلوپسی ” استفاده کرد. کشیدن سیگار نقش مهمی در ایجاد آلوپسی آندروژنیک دارد.

4. شکنندگی موها 

در افراد سیگاری، خونرسانی در سر آنها نسبت به افراد غیر سیگاری بسیار کمتر می شود. دریافت خون کمتر باعث می شود که فولیکول های مو اکسیژن کمتری دریافت کنند و هم به آنها مواد مغذی کمتری برسد؛ مخصوصا مواد مغذی که برای رشد و حیات موها لازم هستند.

اگر کف سر در شرایط ناسالمی قرار داشته باشد، فرآیند رشد موها به درستی انجام نمی شود؛ در نتیجه، لایه های بالایی مو آسیب می بینند و بسیار حساس و شکننده می شوند و تحت هر شرایطی سریع میشکنند.

5. احتمال خونریزی

وقتی بیماری قبل و بعد از کاشت موی سیگار می کشد، فولیکول های موهایش ضعیف می شوند و بسیاری از آنها، دوباره رشد نمی کنند. سیگار کشیدن باعث خونریزی در حین جراحی کاشت مو می شود که این خونریزی به خاطر وجود ماده نیکوتین در بدن بیمار است.

6. ابتلا به عفونت

یکی از علت های ایجاد ” عفونت بعد از کاشت مو ” در سر می تواند کشیدن سیگار باشد؛ جراحت ها و زخم هایی که بر اثر کاشت مو روی سر بیمار بوجود می آید، نسبت به ویروس ها و باکتری ها بسیار آسیب پذیر هستند و سیگار که دوره ریکاوری بیمار را افزایش می دهد، باعث می شود که ریسک ابتلا به عفونت هم بالاتر برود.

عفونت باعث عدم موفقیت در روند کاشت موی بیمار می شود. کسانی که سیگار می کشند بدن آنها توانایی کمتری برای مبارزه با عوامل عفونت زا دارد.

7. ایجاد اسکارهای دائمی

پوسته و دلمه زخم در کسانی که سیگار می کشند، بیشتر از سایر افراد در روی سر باقی می مانند. ماندگاری بیشتر پوسته و دلمه در سر افراد سیگاری باعث می شود که اسکارهای زیادی روی سر ایجاد بشوند که به صورت بافتی برجسته در روی سر نمایان هستند.

این اسکارها هم تا مدتها در روی سر باقی می مانند و دیرتر بهبود می یابند.

8. افزایش بافت مردگی یا مرگ پوست

احتمال بافت مردگی به این بستگی دارد که فرد چند بار در روز سیگار می کشد. هر چه بیمار تعداد سیگار بیشتری در روز بکشد، احتمال بافت مردگی بیشتر می شود. در نتیجه اگر فرد نسبت به ترک سیگار اقدام نماید، از مردگی بافت های پوست نیز جلوگیری خواهد کرد.

9. تولید منوکسیدکربن

تولید و افزایش میزان منوکسیدکربن نیز از دیگر عوارض کشیدن سیگار بعد از کاشت مو می باشد. با تولید منوکسیدکربن، خون قادر به جابجایی اکسیژن و انتقال آن به پوست سر را نداشته و اکسیژن به میزان کمتری به پوست سر و فولیکول ها منتقل خواهد شد.

همین امر موجب می شود که مواد غذایی سالم به فولیکول ها نرسد و  باعث از بین رفتن فولیکول ها و یا دارای رشد بسیار محدودی باشند.

10. افزایش مدت زمان بهبودی

استعمال سیگار همانطور که در بالا ذکر شد، می تواند خطرات و عوارض زیادی را به وجود آورد. مبتلا شدن به هر یک از این مشکلات و عوارض، در روند بهبود اختلال ایجاد کرده و موجب کاهش سرعت روند بهبودی خواهد شد.

توجه داشته باشید که کاشت مو تنها تا سن خاصی پاسخگو و تامین کننده نیاز مراجعه کننده خواهد بود. در نتیجه اگر به این فکر می کنید که اکنون مصرف سیگار را ادامه داده و در سال های آینده برای ترمیم موهای خود اقدام خواهید کرد، این تفکر درست نیست.

هرچه فرد تجربه کمتری در مصرف سیگار داشته باشد، یعنی نیکوتین کمتری در بدن تولید شده و تاثیرگذاری پیوند مو بیشتر خواهد بود.

سیگار کشیدن بیمار در قبل و بعد از کاشت مو

انجام کاشت مو نیازمند رعایت کردن برخی مراقبت های قبل و پس از درمان می باشد. یکی از این مراقبت ها ترک و یا عدم مصرف سیگار حدودا دو هفته قبل از انجام hair transplant می باشد.

و متخصص های پوست و مو به بیماران توصیه می کنند که حداقل یک هفته قبل از کاشت مو و 14 روز بعد از کاشت مو، سیگار را ترک کنند ولی اگر بیمار بتواند تا چند ماه بعد از کاشت مو سیگار نکشد، قطعا نتایج خیلی خوبی از کاشت مو خواهد گرفت.

اگر فرد سیگاری بداند که نکشیدن سیگار می تواند ریسک کاشت موی طبیعی ناموفق را کاهش بدهد، سلامت جسمی او را بهبود ببخشد و به طول عمر او بیفزاید، تصمیم می گیرد تا سیگار را برای همیشه ترک کند.

یکی از بزرگترین مشکلات امروزه بشر، جنگ با بیماری سرطان می باشد. سیگار یکی از دلایل مبتلا شدن به این بیماری بوده و مضرات آن بر هیچکس پوشیده نیست.

عدم مصرف سیگار پس از کاشت مو، موجب شده که مواد مغذی و اکسیژن به خوبی و به میزان کافی به فولیکول ها و پوست سر منتقل شده و نتایج حاصل از درمان به خوبی نمایش داده شود.

چرا سیگار بسیار اعتیادآور است ؟

ترک سیگار در عمل کار سختی است؛ یکی از دلایل سخت بودن ترک سیگار این است که نیکوتین موجود در سیگار، ساختار شیمیایی مغز را تغییر می دهد. سیگار تعداد پیام رسان های عصبی که مسئول احساساتی مثل لذت و خوشحالی هستند را تغییر می دهد.

نیکوتین موجود در سیگار میزان دو ماده شیمیایی به نام های دوپامین و نورآدرنالین موجود در مغز را تغییر می دهد. در نتیجه، فرد دچار تغییراتی در احساسات خود خواهد شد.

هنگامی که فرد سیگاری نیکوتین مصرف می نماید، این تغییرات به سرعت به وقوع می پیوندد به همین دلیل است که رضایت بسیاری از افرادی که از سیگار مصرف می نمایند، همین سرعت در تغییرات می باشد.

سیگار از آنجایی اعتیاد آور است که پس از مصرف زیاد آن، مغز به میزان نیکوتین دریافتی عادت کرده و برای به دست آوردن احساس لذت و شادی، نیاز به نیکوتین بیشتری پیدا خواهد کرد.

در نتیجه افزایش میل به مصرف نیکوتین، فرد مصرف کننده به تعداد سیگارهای بیشتری برای تامین نیاز خود، احتیاج خواهد داشت بنابراین بیشتر مصرف کرده و به میزان اعتیاد آن افزوده خواهد شد.

نیکوتین باعث ایجاد احساسات لذت بخش در فرد می شود و فردی که سیگار می کشد، بخاطر احساس لذت بخشی که به او دست می دهد، نمی تواند سیگار را ترک کند.

اما ترک سیگار بر فرد چگونه اثر خواهد کرد؟

زمانی که فرد سیگار را ترک می کند، نیکوتینی که در بدن وی تولید می شد، متوقف خواهد شد. با توقف تولید نیکوتین، میزان و مقدار دوپامین و نورآدرنالین نیز تغییر خواهد کرد.

تغییرات در میزان این دو ماده شیمیایی، می تواند احساسات فرد را منقلب نماید. احساساتی همانند افسردگی و اضطراب در فرد ایجاد شده و وی برای به دست آوردن حس شادی به سمت مصرف سیگار تمایل پیدا خواهد کرد.

هنگامی که فردی در حال ترک سیگار میباشد، تمایل به مصرف سیگار و نیکوتین پیدا خواهد کرد و این امری عادی خواهد بود اما به دلیل سرعت اثر این ماده بر مغز، فرد در حال ترک تنها با مصرف یک سیگار به نیاز خود به سرعت رسیده و ترک سیگار غیرممکن خواهد شد.

اگرچه ترک سیگار مستلزم یک اراده قوی برای حفظ هدف خود و رسیدن به آن می باشد، اما در این خصوص بهتر است که به یک پزشک معالج مراجعه کرده و از وی کمک بخواهید.

پزشکان با پشتیبانی قوی و برنامه های خاص خود، به افراد مصرف کننده سیگار در رسیدن به هدف خود کمک خواهند کرد. بسیاری از افراد کاشت مو و ترمیم موهای از دست رفته خود را یکی از انگیزه و هدف های موجود برای ترک این ماده قرار داده اند.

یکی از سوالات رایجی که افراد سیگاری از پزشک متخصص خود می پرسند این است که آیا سیگاری های الکترونیکی و ویپ ها نیز اثرات و مضراتی همانند سیگار خواهند داشت؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که نیکوتین موجود در سیگارهای الکترونیکی اثری مشابه سیگارهای معمولی و جویدن تنباکو بر بدن افراد بر جای خواهد گذاشت.

بنابراین تاثیری بر کاهش مضرات نیکوتین نخواهد داشت و موجب افزایش فشار خون نیز خواهد شد.

بطور کلی هر ماده ای نظیر سیگار، قلیان، سیگارهای الکترونیکی و ویپ های موجود در بازار که استعمال و مصرف آن در اکسیژن رسانی به فولیکول ها اختلال ایجاد نماید، بر ریزش مو و عدم نتیجه دهی کاشت مو موثر بوده و باید از مصرف آنها خودداری نمود.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی پوست و مو رز با متخصصین مجرب این کلینیک پوست مو در مورد کاشت مو  مشورت نمایید. جهت مشاوره با شماره ۰۲۱۴۴۰۶۷۰۰۵ تماس بگیرید.

همچنین شما عزیزان می توانید از طریق سیستم چت آنلاین وب سایت، از مشاوره آنلاین هم بهره مند بشوید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *